Iedereen heeft het over Vero, de app die het alternatief voor Instagram wordt genoemd. Vero is een foto-app die in de basis ook precies net als Instagram werkt. Eén van de grote voordelen van Vero is dat je een chronologische tijdlijn hebt en dat je er geen advertenties vindt. Precies zoals Instagram ook ooit begon. Maar ik weet zeker dat wanneer de dollartekens in zicht komen, dat Vero gaat veranderen. Tot die tijd is het in ieder geval leuk.
Als het werkt tenminste. En dat doet Vero niet. Sinds een paar dagen is Vero echt een hype, maakt zo ongeveer iedereen die ik ken een account aan. Alleen het volgen van nieuwe mensen, het herladen van de feed of het plaatsen van een foto is nagenoeg onmogelijk. Twitter werkt gelukkig wel gewoon en daar laat Vero weten dat ze bezig zijn de problemen op te lossen.
Instagram deed er ook jaren over voordat de eerste advertentie een feit was (ruim drie jaar), al was dat niet meteen een wereldwijde uitrol. Ik vind het dus ook lastig om lyrisch te doen over een foto-app zonder advertenties, wanneer je eigenlijk al weet dat het een kwestie van tijd is.
En Vero heeft duidelijk eerst een andere uitdaging: ervoor zorgen dat de app gewoon werkt. Ik ben in ieder geval al afgehaakt – in de zin dat ik de app niet eens meer probeer te openen. Opzeggen blijkt namelijk nog veel lastiger te zijn, zo lees ik in verschillende artikelen. Misschien het nog eens probeer als anderen over een tijdje vertellen dat het wel goed werkt, maar voor nu ben ik er klaar mee. En ik heb zo’n vermoeden dat ik daar niet de enige in ben. Wanneer al je nieuwe gebruikers in de eerste dagen dat ze jouw app proberen te gebruiken alleen maar onderstaand scherm te zien krijgen, dan gaat dat ervoor zorgen dat mensen afhaken en niet meer terugkomen. Of ze moeten nu wel héél snel de boel op orde gaan krijgen.