31.08.2016
Social Media

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

By: Marloes de Hooge

BlogSocial Media

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo’n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je het ooit gebruikt? Grote kans dat het antwoord nee is, al wil Google nog wel een poging doen daar een verandering in te brengen. Er staan namelijk wat updates voor Google Plus op de planken. Dit zijn ze.

  1. Conversaties kunnen nu wat interessanter worden omdat je de kans hebt om ook bijvoorbeeld links en foto’s in je reacties te plaatsen.
  2. Voor beheerders van Google Plus-pagina’s komt er nu de mogelijkheid om reacties eerst goed te keuren voordat ze voor iedereen zichtbaar zijn.
  3. Er komt een nieuw notificatie center waar je alle recente activiteit op Google Plus kunt zien.
  4. Wie al een tijdje niet naar Google Plus heeft omgekeken gaat misschien wel de weg kwijt zijn, want er is ook een nieuw design. En dat is wel de belangrijkste wijziging. Je kunt nog wel terug naar ‘de oude versie’ maar vanaf nu is het nieuwe design (dat overigens al in november vorig jaar werd gelanceerd) default.

De Google Plus-gebruikers

Google blijft dus vol goede moed werken aan ‘het platform dat door niemand gebruikt wordt’. Al spreken ze dat zelf tegen: zelf zeggen ze dat er wereldwijd 300 miljoen actieve gebruikers zijn, maar in de praktijk zijn ze er nauwelijks. Een onderzoek van Stone Temple Consulting vorig jaar liet zien dat het aantal échte gebruikers heel erg laag is. Zij pikten 500.000 willekeurige gebruikers eruit en daarvan was minder dan één procent actief.

Het lijkt een laatste strohalm, deze updates, want echt gebruiken doet bijna niemand het. Maar het is en blijft een product van Google en zullen berichten op Google+ nog altijd beter geïndexeerd worden dan berichten op Facebook. En dus is het voor bedrijven die goed vindbaar willen zijn nog steeds handig om je account te gebruiken en te blijven updaten met links naar je website. Voor je vrienden hoef je het niet te doen, want die vermaken zich met andere sociale media.

Share this post