Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het afgelopen anderhalf jaar, tussen januari 2020 en juni 2021, heeft Twitter miljoenen tweets van tweeps vergeleken met tweets die in de anderhalf jaar daarvoor, tussen juni 2018 en januari 2020, de tijdlijnen in gejaagd zijn. Zo wil het sociale netwerk meer inzicht krijgen over wat er zoals leeft onder tweeps en waar ze het over hebben. Die inzichten worden samengevat in het jaarlijkse Trends Rapport.
Pandemie geen twitter trend? Jawel hoor!
Deze keer, zo meldt het rapport vielen een zestal trends op die de gesprekken in de afgelopen anderhalf jaar de gesprekken op Twitter domineerden. Terwijl een groot deel van die periode, en nog steeds wel, de wereld in de ban was van een pandemie, ging het op Twitter met name over Wellbeing, Creator Culture, Everyday Wonder, One Planet, Tech Life en My Identity. Ik pik er twee opvallende even uit.
Ten eerste de bijzondere, maar niet heel erg verbazende trend, Wellbeing, heeft natuurlijk ook alles te maken met de corona pandemie. Er werd in tweets veel gesproken over de zorg. En dan zowel de gezondheidszorg en zorgverleners, als ook zorg voor jezelf en in je (woon)omgeving. De belangrijkste subtrends (en hun groei ten opzichte van het vorige Trends Rapport) die Twitter identificeerde waren: Selfcare (+55%), care in the communities (+68%), en Mental Health Matters (+74%). Populaire hashtags bij deze (sub)trends waren #SelfLove, #LoveYourSelf, #GoodHealth en #MentalHealthMatters.
In hoeverre corona de gemoederen op Twitter nog altijd bezighoudt blijkt wel uit de tweet die sinds de laatste persconferentie, gisteravond, in twee varianten de Twitter tijdlijnen bestormen. Voor- en tegenstanders van het al dagen trending topic ‘Coronapas’.
Duurzaamheid, klimaat en… de pandemie
Duurzaamheid, klimaatverandering en milieu zijn al jaren populaire onderwerpen op Twitter. Door de groeiende bezorgdheid over welzijn, zijn mensen ook steeds gewetensvoller geworden over de implicaties van hun acties op het milieu. Dat is ook te zien aan de populaire hashtags: #ClimateChange, #GoGreen en #SaveThePlanet. Het aantal gesprekken binnen de ‘One Planet’ trend steeg het afgelopen anderhalf jaar met bijna een derde (32%). Daarbij moet wel aangetekend worden dat het in dit kader tijdens deze periode meer over de pandemie ging en minder over klimaatverandering.
Een trend die natuurlijk niet alleen op Twitter terug te zien is. Voor ‘corona’ was het klimaat bijna dagelijks in het nieuws, evenals de roep om maatregelen. Na de corona uitbraak werd het, niet alleen in de media, geruime tijd erg stil rondom klimaatverandering.
Verder lezen over Trends
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
Verder lezen over Twitter
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024