Het afgelopen anderhalf jaar, tussen januari 2020 en juni 2021, heeft Twitter miljoenen tweets van tweeps vergeleken met tweets die in de anderhalf jaar daarvoor, tussen juni 2018 en januari 2020, de tijdlijnen in gejaagd zijn. Zo wil het sociale netwerk meer inzicht krijgen over wat er zoals leeft onder tweeps en waar ze het over hebben. Die inzichten worden samengevat in het jaarlijkse Trends Rapport.
Deze keer, zo meldt het rapport vielen een zestal trends op die de gesprekken in de afgelopen anderhalf jaar de gesprekken op Twitter domineerden. Terwijl een groot deel van die periode, en nog steeds wel, de wereld in de ban was van een pandemie, ging het op Twitter met name over Wellbeing, Creator Culture, Everyday Wonder, One Planet, Tech Life en My Identity. Ik pik er twee opvallende even uit.
Ten eerste de bijzondere, maar niet heel erg verbazende trend, Wellbeing, heeft natuurlijk ook alles te maken met de corona pandemie. Er werd in tweets veel gesproken over de zorg. En dan zowel de gezondheidszorg en zorgverleners, als ook zorg voor jezelf en in je (woon)omgeving. De belangrijkste subtrends (en hun groei ten opzichte van het vorige Trends Rapport) die Twitter identificeerde waren: Selfcare (+55%), care in the communities (+68%), en Mental Health Matters (+74%). Populaire hashtags bij deze (sub)trends waren #SelfLove, #LoveYourSelf, #GoodHealth en #MentalHealthMatters.
In hoeverre corona de gemoederen op Twitter nog altijd bezighoudt blijkt wel uit de tweet die sinds de laatste persconferentie, gisteravond, in twee varianten de Twitter tijdlijnen bestormen. Voor- en tegenstanders van het al dagen trending topic ‘Coronapas’.
Duurzaamheid, klimaatverandering en milieu zijn al jaren populaire onderwerpen op Twitter. Door de groeiende bezorgdheid over welzijn, zijn mensen ook steeds gewetensvoller geworden over de implicaties van hun acties op het milieu. Dat is ook te zien aan de populaire hashtags: #ClimateChange, #GoGreen en #SaveThePlanet. Het aantal gesprekken binnen de ‘One Planet’ trend steeg het afgelopen anderhalf jaar met bijna een derde (32%). Daarbij moet wel aangetekend worden dat het in dit kader tijdens deze periode meer over de pandemie ging en minder over klimaatverandering.
Een trend die natuurlijk niet alleen op Twitter terug te zien is. Voor ‘corona’ was het klimaat bijna dagelijks in het nieuws, evenals de roep om maatregelen. Na de corona uitbraak werd het, niet alleen in de media, geruime tijd erg stil rondom klimaatverandering.