10.11.2019
Social Media

​Twitter tipt passende emoji bij je tweets

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Eerst hadden we likes, toen kregen we bij Facebook ook nog verschillende emoji om mee te reageren en inmiddels gaat ook dat een stapje verder. Twitter is namelijk met een experiment gestart waarbij een passende emoji wordt getipt als je op iemand wil reageren.

Emoji-suggestie

Uit een interview met Buzzfeed blijkt dat Twitter het plan heeft om mensen te helpen sneller op een tweet te kunnen antwoorden, door simpelweg een emoji-suggestie te doen. Verwacht echter niet dat je een boze smilie krijgt aangeraden als je iemand voor rotte vis (of erger) uitmaakt: het is juist bedacht om te zorgen dat het platform positiever wordt en mensen zich netter gaan gedragen.

Je kunt wel reageren met een negatieve smiley, maar daaraan kleven wel consequenties. Twitter zal je eerst vragen waarom je het oneens bent met de tweet. Die vraag is niet bedoeld om te noteren wat je als reden hebt, maar puur om je even een extra moment te geven om na te denken over je antwoord. Zo slinger je mogelijk minder snel iets het internet op waar je later spijt van krijgt.

Positiever tweeten

Dat mensen wel eens lompe tweets plaatsen, dat is namelijk lang niet altijd in een eigen tweet. Vaak gaat het om retweets waarbij nare opmerkingen worden geplaatst. Suzanne Xie van Twitter geeft aan dat mensen het vaak geen probleem vinden om iets te retweeten, dan dat ze zelf wat extra informatie verschaffen over hoe zij erin staan. Daarop heeft Twitter onderzocht welke emoji’s er het vaakst worden gebruikt bij retweets en zo heeft het iets ontwikkeld waarmee er een aantal emoji worden gesuggereerd, waar je dan makkelijk op kunt drukken.

Het experiment start deze maand, maar welke Twitteraars er in de testgroep vallen, dat is nog niet bekend. Sowieso is Twitter veel bezig een betere reputatie te krijgen, nadat het de laatste jaren vooral is weggezet als een negatief platform dat vooral gebruikers zou verliezen. Dat schijnt de laatste tijd te verbeteren. Zo heeft Twitter besloten om niet langer politieke advertenties te tonen, mede door de enorme buzz die er nu is rondom nepnieuws en het beïnvloeden van verkiezingen. Welke invloed het suggereren van emoji zal hebben, dat zullen we ongetwijfeld snel ontdekken.

Share this post