Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers – van individuele makers tot uitgevers – hun werk delen, zinvolle gesprekken op gang brengen en een trouwe aanhang opbouwen. Lange, geschreven content zoals artikelen, discussies en nieuwsbrieven kunnen een goede vorm zijn om betekenisvolle kennis te delen, context en autoriteit toe te voegen aan journalistiek nieuws en de nodige ruimte te bieden voor deskundige curatie. Deze contentvormen helpen op hun beurt lezers om op de hoogte te blijven van hun interesses, meningen te vormen en met meer vertrouwen deel te nemen aan gesprekken op Twitter.
Het is voor Twitter daarom van cruciaal belang om nieuwe manieren aan te bieden aan schrijvers om hun inhoud te creëren en te delen, en belangrijker nog, om hun publiek te laten groeien met een verdienmodel dat toekomstbestendig is. Om deze inspanningen een vliegende start te geven heeft Twitter het Nederlandse Revue overgenomen.
Revue is een service die het voor iedereen – van beginnende schrijvers tot grote uitgevers – gratis en gemakkelijk maakt om een nieuwsbrief te starten en te publiceren. Hoewel nieuwsbrieven al een tijdje bestaan, begint het redactionele format van nieuwsbrieven te floreren als een directe manier voor schrijvers om contact te leggen met lezers, een publiek op te bouwen en hun merk te gebruiken om een bedrijf op te zetten / zelfs door hen betaald te worden. Revue versnelt de missie van Twitter om mensen te helpen op de hoogte te blijven van hun interesses en schrijvers te stimuleren door middel van een betaald abonnementsmodel met hun publiek.
Vanaf vandaag maken ze alle Revue’s Pro-functies (voorheen betaalde functionaliteiten) gratis voor alle accounts en verlagen ze de betaalde nieuwsbriefkosten van Revue tot 5%. Dit betekent dat schrijvers 95% van de inkomsten uit een betaalde nieuwsbrief behouden nadat ze de standaardverwerkingskosten voor betalingen hebben betaald.
De kern van Revue is de editor, een eenvoudige en krachtige webgebaseerde tool om nieuwsbrieven naar abonnees op te stellen, te bewerken en rechtstreeks te verzenden. Hoewel e-mail het belangrijkste kanaal is, worden uitgaven ook gepubliceerd op de profielpagina’s van schrijvers. Elke schrijver op Revue kan zijn publiek beheren, zijn nieuwsbrief aanpassen en de betrokkenheid van lezers analyseren. Schrijvers kunnen ook lijsten importeren, betaalde abonnementen beheren via Stripe en inhoud van sociale platforms integreren.
Voor organisaties en teams van schrijvers die willen samenwerken, biedt de Publisher-laag van Revue een gemakkelijke manier om workflows met editors te beheren, meerdere nieuwsbrieven te publiceren en content zoals merchandise en podcasts te promoten. Door het development team verder uit te breiden zullen hier ontwikkelingen volgen zoals het beter ondersteunen van schrijvers met een groot aantal abonnees en specifieke wensen.
Met een solide community van lezers en schrijvers op Twitter, gelooft met bij Twitter uniek gepositioneerd te zijn om schrijvers te helpen hun lezerspubliek veel sneller en op een veel grotere schaal te laten groeien dan waar dan ook. Veel gevestigde schrijvers en uitgevers hebben hun merk en reputatie opgebouwd op Twitter en hebben een publiek verzameld dat hongerig is naar het volgende stuk waarover ze tweeten.
Het idee is om het voor schrijvers gemakkelijk te maken om in contact te komen met hun abonnees op Twitter, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan voor lezers om te communiceren binnen een groep mensen met dezelfde interesses.
In gesprekken over onderwerpen op Twitter wordt vaak verwezen naar berichten buiten Twitter, aangezien het nog steeds een van de laatste mediatypen is zonder native ondersteuning. En dus zijn ze van plan om een optimale leeservaring te bieden voor nieuwsbrieven die vanuit Revue worden gepubliceerd, met gemakkelijke manieren om nieuwe schrijvers te ontdekken, deel te nemen aan gesprekken en te abonneren. En hoewel de meeste redactionele nieuwsbrieven worden bezorgd in de e-mailboxen van de lezers, zijn ze ook toegankelijk op het open web, zoals artikelen en blogposts. Ze zien dit als een kans is om te profiteren van open webstandaarden, samen te werken met een groeiend ecosysteem van nieuwsbriefdiensten en lezers te helpen relevante stukken te vinden, of ze nu vorige week of zelfs het afgelopen decennium zijn geschreven, ongeacht de bron.
Twitter blijft investeren in Revue, het team gefocust houden op het laten groeien van hun bedrijf en het verbeteren van de manier waarop schrijvers nieuwsbrieven maken, een loyaal publiek opbouwen en betaald worden voor hun werk. Ze beginnen met het team uit te breiden, er loopt nu werving voor sleutelrollen in engineering, design, onderzoek en data science. Dit team blijft de komende tijd naar verwachting groeien binnen Twitter om meer ontdekkings-, lees- en gesprekservaringen op te bouwen rond zogeheten long-form content.
[Fotocredits – tashatuvango © Adobe Stock]