Nadat er twee maanden geleden voor het eerst een koop-knop op Twitter gespot was, is Twitter nu officieel begonnen met het uitrollen van de Buy-Button. In een blogpost van Twitter zelf kondigen ze het nieuwe experiment aan.
In de blogpost vertelt Twitter dat de koop-knop op dit moment slechts voor een klein gedeelte van de Amerikaanse Twittergebruikers zichtbaar is, zij zitten in een zogeheten testgroep. De groep zal als het goed is met de tijd groeien en uiteindelijk zal de button voor iedereen zichtbaar moeten zijn.
Met de knop kunnen gebruikers direct producten aanschaffen aangeboden via andere Twitter-accounts. Als je iets ziet wat je wilt hebben hoef je alleen maar op ‘Buy’ te klikken, er opent dan een pop-up met extra informatie. Je vult je betaalgegevens en verzendinformatie in en de transactie is binnen een paar klikken op de knop bevestigd. Dit alles speelt zich af binnen de Twitter-applicatie, je wordt niet doorgestuurd.
Dit nieuwe experiment gaat Twitter niet alleen aan, ze werken samen met een aantal andere bedrijven: Fancy, het social-shopping platform, digitale content verkoper Gumroad, fan-commerce bedrijf Musictoday en het online betaalplatform Stripe zorgt ervoor dat betalen makkelijk en veilig is.
Er is een select groepje twitteraccounts dat als eerste producten via Twitter gaat aanbieden. Onder de accounts zitten artiesten als Demi Lovato en Pharell Williams, Non-profit organisaties zoals Glide en RED en winkels als Burberry en The Home Depot.
Twitter zegt zelf over deze nieuwe functie: “Het is een eerste stap om winkelen van mobiele apparaten via Twitter makkelijk en handig te maken, hopelijk zelfs leuk!”
De verwachting is dan ook dat het niet hierbij blijft en dat dit slechts het begin is van een nieuwe richting voor Twitter. Als dit slaagt zou dit Twitter voor bedrijven nóg interessanter kunnen maken: Twitter is dan niet alleen meer belangrijk voor branding en het genereren van traffic naar de website of webshop, het kan ook een manier zijn om direct geld te verdienen.