ShareChat, een Indiaas sociaal netwerk dat zich richt op een niet-Engels sprekend publiek, meldde op donderdag dat het $40 miljoen heeft opgehaald bij een aantal investeerders, waaronder Twitter. De Indiase startup zit in de lift en heeft de afgelopen maanden tientallen miljoenen nieuwe gebruikers weten aan te trekken.
De vijf jaar oude startup uit Bangalore kreeg onder andere geld van motorenfabrikant Hero MotoCorp, chemieconcern DCM Shriram en bestaande investeerders Twitter, SAIF Partners, Lightspeed Ventures en India Quotient.
Volgens CEO Ankush Sachdeva zal het nieuwe kapitaal ShareChat in staat stellen hun ‘creators’ beter te ondersteunen. Ook zal het nieuwe kapitaal de startup helpen om verder te investeren in AI en partnerschappen aan te gaan met muzieklabels, zei Sachdeva.
ShareChat lanceerde begin juli de korte video-app Moj, dagen nadat TikTok het veld moest ruimen in India. Moj is niet het enige techbedrijf dat insprong op het TikTok-verbod, DailyHunt lanceerde Josh en Times Internet’s MX Player kwam met TakaTak, maar Moj is op het moment duidelijk de dominante speler. ShareChat zegt dat Moj meer dan 80 miljoen maandelijkse actieve gebruikers heeft, die elke dag ongeveer 34 minuten op het platform doorbrengen.
In een andere stap die ongebruikelijk is bij Indiase startups, kondigde ShareChat eerder deze week aan dat het $ 14 miljoen toevoegt aan een aandelenplan voor werknemers (ESOP), waardoor het totaal in deze pot op $ 35 miljoen komt.
De startup overweegt ook om uit te breiden buiten India, hoewel dergelijke plannen zich nog in een vroeg stadium bevinden. Een fractie van de gebruikers van ShareChat woont momenteel buiten India. Dit zijn over het algemeen Indiase expats.
Header afbeelding : PxHere : CC0 Publiek domein