10.11.2022
Social Media

Twitter introduceert grijs vinkje, maar toch weer niet

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Twitter introduceerde het grijze vinkje, maar trok die na een paar uur toch weer in. Waarschijnlijk ontstond het idee na de kritiek die veel mensen uitten op de nieuwe status van het blauwe vinkje, maar schijnbaar was grijs toch niet helemaal de oplossing. Musk vindt dat geen probleem: hij wil Twitter op een nogal chaotische methode laten werken.

Domme dingen

Zo tweette de nieuwe ceo van Twitter: “Wees je bewust dat Twitter de komende maanden veel domme dingen gaat doen. We houden wat werkt en veranderen wat niet werkt.” Veel bedrijven in de tech werken toch net even anders: die testen nieuwe functies eerst in de bèta van hun app: op die manier weten we vaak al ver voor een nieuwe functie komt dat hij in aantocht is. Twitter gaat dat niet meer zo aanpakken, dat gooit zijn maaksels nu direct online, ook als het misbaksels blijken te zijn.

Het grijze vinkje was bedoeld om aan te geven of een account echt of nep was. Het idee is daarbij dus dat je een blauw vinkje gewoon kunt kopen als je een Twitter Blue-account hebt, waarvoor je maandelijks geld neertelt. Vroeger was dat blauwe vinkje echt een verificatie van of je wel echt bent wie je zegt dat je bent.

Verificatievinkje

Er was een team bij Twitter dat ging kijken of jouw account inderdaad matchte met je identiteit. Dat is nu niet meer, maar daarom zou er dan een grijs vinkje in het leven worden geroepen dat bevestigde of je account echt of nep is. ‘Official’ stond er dan bij je account in het grijs, als je inderdaad die persoon was en niet iemand die zich als een ander voordoet.

Volgens Elon Musk, die sinds een paar weken eigenaar is van Twitter, moeten blauwe vinkjes een niveaus gaan duidelijk maken. Op dit moment is dat dus: het niveau niet-betalende mensen en het niveau wel-betalende mensen. Al speelt Musk ook met het idee om iedereen te laten betalen voor het social medium. Sowieso is het duidelijk dat alle dromen die Elon voor het platform heeft, in rap tempo worden doorgevoerd. Zelfs Trump is spontaan weer welkom, al heeft die vooralsnog bedankt omdat hij zijn eigen ‘Truth’ social medium heeft.

Grijze vinkje

Het grijze vinkje is in ieder geval een probeersel van Twitter dat nog even terugmoet naar de tekentafel. Het werd een beetje te verwarrend met alle vinkjes, naast dat het er esthetisch ook niet bepaald prettig uitzag. Bovendien zijn er zoveel officiële accounts, dat het teveel was. Die officiële accounts zijn erg belangrijk, want die trekken adverteerders.

Er zijn al een aantal bedrijven die hun advertenties tijdelijk hebben stilgelegd, omdat ze het niet eens zijn met wat er nu allemaal met Twitter gebeurt, dus Elon Musk moet er hard aan trekken om juist die adverteerders tevreden te houden of zelfs enthousiaster te maken over Twitter.

Twitter Blue

Hij wil die 44 miljard dollar die hij voor het bedrijf neertelde zo snel mogelijk terugverdienen. Dat wil hij onder andere doen door het Blue-abonnement duurder te maken: het wordt geen 5 maar 8 euro per maand. Uiteindelijk schijnt het zelfs 20 euro per maand te moeten gaan kosten, al is dat waarschijnlijk nog wel een ver-van-ons-bed-show.

Aan de andere kant: dat is Twitter Blue sowieso: het is namelijk alleen in Engelstalige landen beschikbaar. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om het wereldwijd uit te rollen, maar dat is duidelijk een experiment waar Elon Musk dan weer iets minder fanatiek mee experimenteert.

Share this post