Social Media03.08.2021

Twitter gaat samenwerken met AP en Reuters in de strijd tegen fake news


Fake news is zonder enige twijfel een van de meest beladen termen van de afgelopen jaren. Social media kanalen worden er mee overspoeld en hebben de grootste moeite met het uitbannen ervan. Twitter gaat daarvoor nu een samenwerking aan met de nieuwsdiensten van Associated Press (AP) en Reuters.

Expertise van AP en Reuters

Het zogenoemde Curation Team van Twitter, belast met het beoordelen en verwijderen van fake news en desinformatie, krijgt door de samenwerking toegang tot de expertise en content van de twee persdiensten.

Die kan bijvoorbeeld gebruikt worden om context toe te voegen aan nieuws en trends die op Twitter circuleren. Die context kan in de vorm van een melding onder een tweet toegevoegd worden, maar ook binnen de zoekresultaten of andere delen van het platform, zoals Moments.

De samenwerking tussen Twitter en de twee nieuwsdiensten zal in eerste instantie gericht zijn op de Engelstalige content op het platform. In de toekomst is het wel de bedoeling dat de samenwerking uitgebreid wordt naar andere talen en landen.

Fake news en misleidende informatie eerder onderscheppen

De samenwerking met AP en Reuters biedt Twitter toegang tot twee betrouwbare nieuwsbronnen. Dat biedt het platform de mogelijkheid, wanneer uit factchecking blijkt dat dit nodig is, sneller en juiste aanvullende informatie toe te voegen aan, met name, breaking news tweets. Op die manier kan het platform fake news en andere tweets met onjuiste informatie ook eerder onderscheppen. Voordat ze viral gaan en achteraf verwijderd, of aangepast moeten worden.

De feedback van AP en Reuters zal door Twitter ook ingezet worden om de kwaliteit van de informatie die door Birdwatch-deelnemers wordt gedeeld te helpen bepalen. Birdwatch is het crowdsourced fact-checking-systeem van het sociale netwerk.

“Vertrouwen, nauwkeurigheid en onpartijdigheid vormen de kern van wat Reuters elke dag doet: miljarden mensen voorzien van de informatie die ze nodig hebben “, aldus Hazel Baker, het hoofd van UGC Newsgathering bij Reuters over de samenwerking met Twitter.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Twitter

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Soms denk je: hoeveel erger kan het nog worden? Vrij veel erger. X mag ondanks een bevel om het tegen te houden bijvoorbeeld gewoon de beelden blijven tonen van een steekpartij.

Social Media13.05.2024

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

De mannen van Even Tot Hier hadden het echt 'even tot hier' over alle perikelen rondom het Songfestival. Ze maakten er een protestsong van.

Social Media13.05.2024

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt