Het is de laatste tijd moeilijk voor social media om hun eigen innovatieve ideeën te bedenken en succesvol te implementeren. Er wordt enorm veel nageaapt. Twitter heeft bijvoorbeeld Stories van Snapchat gestolen, om die optie –Fleets– vervolgens weer weg te doen. De nieuwe copycat? Foto’s die schermbreed vullen. Klinkt als..? Instagram.
Twitter was vroeger alleen maar van de tekst. Gelukkig is daar uiteindelijk ook de mogelijkheid bijgekomen om foto’s en video’s te plaatsen. Handig, want een tweet komt hierdoor veel meer tot leven. Het bleek ook uit de cijfers: tweets die wel zijn voorzien van beeld werken vaak beter dan de tweets met alleen tekst.
Echter is Twitter tegelijkertijd een social medium dat werkt met een timeline die herkenbaar is aan de grijze streepjes. Je ziet in de kantlijn dan iemands profielfoto en onder zijn naam volgt dan de content. Hartstikke mooi, maar Twitter denkt dat het een beter idee is om die content ook over die kantlijn te laten lopen waar nu een foto en een naam staat.
Dat klinkt als Instagram en zo ziet het er ook wel uit. Aan de andere kant is het visueel gezien wel een upgrade van Twitter. Wat zou je er immers voor baat bij hebben als een foto niet van links naar rechts uitlijnt? Eigenlijk is het vreemd dat Twitter hier niet eerder mee is gekomen, juist omdat het weet dat wij mensen zo visueel zijn ingesteld. Op dit moment test Twitter de optie nog, omdat het naar eigen zeggen zeker wil zijn dat het gesprekken echt goed ondersteunt.
Het lijkt allemaal heel makkelijk, maar dat is het niet helemaal. Het heeft namelijk ook alles te maken met de crop-technologie die Twitter gebruikt om foto’s beter uit te laten komen. Die technologie is al eens op de vinger getikt omdat hij zwarte mensen sneller uit een foto knipt dan witte mensen. Nu heeft het dat croppen van foto’s helemaal uitgeschakeld en dat zal ook niet meer nodig zijn als de foto van rand tot rand wordt weergegeven. Wel jammer, want het was soms enorm grappig wat voor rare gedeeltes van foto’s de kunstmatige intelligentie van Twitter eruithaalde.
De test wordt op dit moment alleen gedaan onder een select gezelschap van iPhone-gebruikers.