Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Wie had vijf jaar geleden gedacht dat je schatrijk kunt worden met Instagram? Of dat je überhaupt je werk zou kunnen maken van Instagram? Inmiddels weten we beter en is ‘Instagrammer’ een beroep geworden. Het is met name in de wereld van fashion waar je op Instagram geld kunt verdienen. De bedragen lopen uiteen, maar er zijn dus fashionbloggers op Instagram die zonder aarzelen 50.000 euro vragen voor een Instagram-post. En merken betalen dat ook.
In feite is het niet zo gek dát merken willen betalen, want er zijn fashionbloggers met héél veel volgers. Kijk bijvoorbeeld naar de Italiaanse Chiara Ferragni, die 6,8 miljoen volgers heeft, of naar de Nederlandse Negin Mirsalehi. In april 2015 bereikte Negin de grens van 2 miljoen volgers, maar inmiddels zijn dat er al 3,4 miljoen. Met één foto bereiken de dames miljoenen fashion lovers over de hele wereld en dat heeft dus een prijskaartje. Wat voor Chiara en Negin als een hobby begon is inmiddels de meest lucratieve hobby ooit. Het is Big Business.
Social media vs. print
Als het dus gaat om de wereld van fashion, dan is social media misschien wel het meest machtige medium van dit moment. Want met één druk op de knop kunnen miljoenen mensen bereikt worden. Vergelijk dat eens met old school adverteren in een tijdschrift. Daarmee kan het weken (en soms maanden) duren voordat jouw advertentie de gewenste doelgroep bereikt, want de tijd tussen het aanleveren van jouw advertentie en het uitkomen van het tijdschrift, daar kan een hele tijd tussen zitten. In een wereld waarin trends komen en gaan in een tempo dat Usain Bolt ook maar nauwelijks kan bijhouden, wint social media het dus van print.
En adverteren via social media heeft voor deze branche nog een heel groot voordeel. Je kunt namelijk direct zien wat de impact van het adverteren is. Adverteer je in een tijdschrift, dan moet je langer wachten voordat je resultaat ziet.
50.000 euro per post
Bedragen van ‘adverteren’ via fashionbloggers op Instagram variëren natuurlijk, afhankelijk van het bereik, maar volgens Candace Fremder, (senior account director bij PR-bureau Thrsxty) ligt dat tussen de 1.500 en 300.000 euro. Het gemiddelde voor een top fashionblogger stelt Fremder op zo’n 50.000 euro. En waarom dat zo succesvol is, is volgens haar heel eenvoudig: “consumenten kopen nu eenmaal liever iets van een persoon die ze dagelijks zien, die ze ‘kennen’ en die ze vertrouwen, dan dat ze zich laten beïnvloeden door traditionele media“.
Bron: Independent.
Verder lezen over Instagram
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024