Social Media10.10.2016

“Top fashionbloggers verdienen 50.000 euro per Instagram-post”


hobby werd Big Business

Wie had vijf jaar geleden gedacht dat je schatrijk kunt worden met Instagram? Of dat je überhaupt je werk zou kunnen maken van Instagram? Inmiddels weten we beter en is ‘Instagrammer’ een beroep geworden. Het is met name in de wereld van fashion waar je op Instagram geld kunt verdienen. De bedragen lopen uiteen, maar er zijn dus fashionbloggers op Instagram die zonder aarzelen 50.000 euro vragen voor een Instagram-post. En merken betalen dat ook.

In feite is het niet zo gek dát merken willen betalen, want er zijn fashionbloggers met héél veel volgers. Kijk bijvoorbeeld naar de Italiaanse Chiara Ferragni, die 6,8 miljoen volgers heeft, of naar de Nederlandse Negin Mirsalehi. In april 2015 bereikte Negin de grens van 2 miljoen volgers, maar inmiddels zijn dat er al 3,4 miljoen. Met één foto bereiken de dames miljoenen fashion lovers over de hele wereld en dat heeft dus een prijskaartje. Wat voor Chiara en Negin als een hobby begon is inmiddels de meest lucratieve hobby ooit. Het is Big Business.

Social media vs. print

Als het dus gaat om de wereld van fashion, dan is social media misschien wel het meest machtige medium van dit moment. Want met één druk op de knop kunnen miljoenen mensen bereikt worden. Vergelijk dat eens met old school adverteren in een tijdschrift. Daarmee kan het weken (en soms maanden) duren voordat jouw advertentie de gewenste doelgroep bereikt, want de tijd tussen het aanleveren van jouw advertentie en het uitkomen van het tijdschrift, daar kan een hele tijd tussen zitten. In een wereld waarin trends komen en gaan in een tempo dat Usain Bolt ook maar nauwelijks kan bijhouden, wint social media het dus van print.

En adverteren via social media heeft voor deze branche nog een heel groot voordeel. Je kunt namelijk direct zien wat de impact van het adverteren is. Adverteer je in een tijdschrift, dan moet je langer wachten voordat je resultaat ziet.

50.000 euro per post

Bedragen van ‘adverteren’ via fashionbloggers op Instagram variëren natuurlijk, afhankelijk van het bereik, maar volgens Candace Fremder, (senior account director bij PR-bureau Thrsxty) ligt dat tussen de 1.500 en 300.000 euro. Het gemiddelde voor een top fashionblogger stelt Fremder op zo’n 50.000 euro. En waarom dat zo succesvol is, is volgens haar heel eenvoudig: “consumenten kopen nu eenmaal liever iets van een persoon die ze dagelijks zien, die ze ‘kennen’ en die ze vertrouwen, dan dat ze zich laten beïnvloeden door traditionele media“.

Bron: Independent.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads