Social medium TikTok wil niet de randjes opzoeken, het wil gewoon de Volvo van social media zijn. Met 1 miljard gebruikers wereldwijd en 100 miljoen in Europa zijn de ogen sinds de snelle groei van TikTok constant op het social medium gericht, zeker waar het gaat om veiligheid. Immers heeft het ook een enorme aantrekkingskracht op kinderen en daarover maken mensen zich zorgen.
TikTok laat helaas weinig los qua cijfers over Nederland, maar weet wel te vermelden welke hashtags populair zijn in ons land: smallbusiness, booktok, ootd (outfit of the day), lerenoptiktok en bewegenoptiktok zijn volgens het social medium enorm populair. Nu zijn dat geen heel spannende onderwerpen, maar er worden ook veel video’s op TikTok gezet die iets minder geschikt zijn om te kijken. Daarvoor heeft TikTok moderators in dienst, maar ook biedt het mogelijkheden om video’s aan te merken als ongeschikt of beleidsoverschrijdend.
Alexandra Evans is Director of Safety – Public Policy Europe zegt: “Transparantie is kritiek om vertrouwen te bouwen. Daarom zijn we onze transparantierapportages elk kwartaal gaan doen in plaats van elk half jaar. We zijn niet perfect, we zullen fouten maken, maar we blijven ons best doen om het platform 100 procent veilig te maken. Daarbij accepteren we ook hulp van buitenaf. Zo bouwen we een API waarmee wetenschappers meer inzicht krijgen in het platform voor onderzoek en hebben we bijvoorbeeld een enquête gehouden onder jongeren in onder andere Frankrijk en Duitsland. Daaruit zijn meerdere oplossingen gekomen om TikTok veiliger te maken, die uiteindelijk zijn doorontwikkeld en gelanceerd in de hele wereld.”
Evans meent dat TikTok alles doet om een fundamenteel veilig platform te bieden. “We willen de Volvo van social media zijn. We weten dat er een groot risico is van het uitbuiten van minderjarigen op social media, daarom hebben we ook diverse veiligheidsmogelijkheden ingebouwd. Zo kun je in privéberichten geen bijlagen of video’s toevoegen en is het niet mogelijk om een privébericht te sturen als je elkaar niet volgt. Daarnaast hebben we een raadsgroep met onder andere kinderpsychologen en gedragsdeskundigen om ons platform nog beter af te stemmen op het gedrag van kinderen. Willen ze bijvoorbeeld een gevaarlijke challenge doen omdat ze de risico’s niet kunnen begrijpen of omdat ze beroemd willen worden? Zijn ze aan het onderzoeken wat hun identiteit is? We denken hierover na bij het ontwikkelen van ons platform.”
Er zijn meer dingen die TikTok doet om jongeren niet te veel te verleiden tijd te spenderen op het platform, naast de bekende tijdslimieten en -inzichten stuurt het bijvoorbeeld geen meldingen naar tieners na 21:00 uur (of 22:00 uur voor oudere tieners) om ze terug te trekken naar TikTok. Ook zijn alle accounts onder de 16 jaar oud standaard privé, willen kinderen dit op openbaar zetten, dan kan dat, maar je kunt de reacties alleen aanzetten voor niemand of voor vrienden. Je kunt ook geen livesessies hosten op TikTok als je jonger bent dan 16 jaar. Ook zijn er leeftijdsgateways waarbij je je leeftijd kunt bewijzen door je identiteitsbewijs te overleggen of op de foto te gaan met een volwassene. Het probeert daar vrij streng op te zijn. Zo kun je je niet meer aanmelden als je al hebt ingevuld dat je 13 jaar of jonger bent. TikTok heeft dit jaar al 20 miljoen accounts offline gehaald omdat het ze verdacht van minderjarig zijn.
Uiteindelijk klopt het wat TikTok zegt: het kan zeker niet alles dichtbouwen en ‘perfect’ zijn, maar tegelijkertijd doet het soms dingen waardoor jongeren bijvoorbeeld juist langer op TikTok zitten, zoals de videolengte naar 10 minuten vergroten. Ook geeft het in sommige gevallen aan dat het soms aan de ouders en de maatschappij is om iets aan te pakken, zoals de normalisering van alcohol. Kinderen beschermen tegen kwaadwillende mensen kan wel, maar het is moeilijker om kinderen te beschermen tegen iets waarvan ze denken dat het doodnormaal is, zoals alcohol.
Dat zal altijd een spanningsveld blijven tussen social media en volwassenen. Hoewel TikTok graag wil worden gezien als die veilige, betrouwbare Volvo van social media, heeft het echter nog een lange weg te gaan. Zeker gezien het feit dat zijn oorsprong niet ligt in Zweden, maar in China, waar heel anders tegen mensenrechten wordt aangekeken. Hoewel TikTok overduidelijk zijn best doet om in elk werelddeel te zorgen dat het platform werkt naar de maatstaven die daar gelden, en het momenteel kijkt naar een nieuw kantoor in Nederland, in Amsterdam, is het de vraag of de lokalisatieslag die het duidelijk wil maken in Europa, ook als zodanig wordt gevoeld door ouders en bijvoorbeeld docenten.