Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Je hebt je smartphone altijd bij je en op een onbewaakt moment scroll je eens door je foto’s en denk je: hey, dit heb ik nog niet geplaatst. Of misschien denk je: hey ik doe even een muziekje aan en maak een grappige TikTok-video. Niks mis mee natuurlijk, maar vaak gaat het plaatsen van een social media-post even tussendoor en dat betekent dat mensen niet altijd even goed nadenken voor ze iets delen. TikTok rolt daarom een nieuwe functie uit die eigenlijk andersom werkt. Je wordt niet geacht na te denken voor je iets deelt, maar voor je iets kijkt.
Social media-gevaren
Denk even aan vroeger: je bent op een feestje, je hebt wat gedronken en een vriend van je trekt voor de grap een gekke bek. Toevalligerwijs weet je die net te vangen in een foto en voor je het weet heb je die met een grappige caption gedeeld op social media. De volgende dag word je wakker en scroll je door je tijdlijn, als je ineens ziet dat je wel heel veel privéberichten hebt. Blijkt dat er in de achtergrond van de foto van je vriend met zijn gekke bek een zoen te worden gedeeld door twee mensen die getrouwd zijn. Oeps.
Hoewel het in dit geval niet eens om iets gaat wat op jou persoonlijk betrekking heeft (tenzij één van die zoenende mensen jouw geliefde is), een niet zo handige social media-post is zo gemaakt. Of het nou om een dronken post gaat waarbij je niet zoveel oog had voor de details, of een nuchtere post van je nieuwe televisie waarbij je niet doorhebt dat je naakte lijf in de weerspiegeling zichtbaar is. Misschien plaats je iets in een opwelling of woede: “Wat doen al die ouderen in de supermarkt om 12:00 uur als werkenden even lunch halen? Als ik corona heb dan ga ik ze allemaal in hun gezicht hoesten!” Dat is niet zo genuanceerd, je kunt dan beter kiezen voor alleen het begin van die opmerking, als het je al zo hoog zit.
Tiktok
Hoewel je zelf weet dat je dat laatste natuurlijk niet meent, kan zo’n opmerking heel anders overkomen op anderen. Hetzelfde geldt voor als je vriendin in haar bikini een TikTok-video opneemt: je kunt trots zijn dat ze dat durft en dat ze zo’n fun loving persoon is, maar er zijn ook mensen die het niet zo waarderen dat hun geliefde te sexy is of teveel huid laat zien op social media. Hierin is ook geen goed of fout: dit is geheel onderhevig aan andermans mening en iedereen heeft nu eenmaal recht op een mening.
Natuurlijk hoef je niet met iedereen altijd maar rekening te houden als je iets plaatst, maar sta je er wel af en toe bij stil? Denk jij na voor je deelt? Het is iets waar overheden maar ook social media-bedrijven zich druk om maken. Alleen doen zij het niet zozeer om scheidingen te voorkomen, maar vooral nepnieuws. Ook dat wordt vaak in een opwelling verspreid, al wordt het door sommige mensen juist tot in de puntjes voorbereid. Het kan heel gevaarlijk zijn, zoals we hebben kunnen zien in bijvoorbeeld de docu The Great Hack is te zien.
Nepnieuws
Hierom heeft TikTok een nieuwe functie geïntroduceerd: je krijgt een soort pop-up als je op het punt staat een video te bekijken waarin nepnieuws wordt verspreid. TikTok zet er een banner over de video heen als de content nog in review is en nog niet officieel gevalideerd is. Je krijgt vervolgens als je het probeert te delen de melding: “Weet je zeker dat je deze video wil delen? Hij staat gevlagd als ongeverifieerde content.”
Ook krijg je als plaatser een bericht dat je video staat gevlagd als content die wel eens niet oké of waar zou kunnen zijn. Kortom, TikTok wil graag dat zijn ‘musers’ of ‘TikTokkers’ goed nadenken voor ze iets plaatsen, ook als ze iets delen van een ander. Zo probeert het platform zijn verantwoordelijkheid te nemen in de opsporing van nepnieuws, al is het nog steeds aan de gebruikers om iets als ongepast of onwaar te vlaggen. Deze mogelijkheid wordt nu uitgerold in Canada en de Verenigde Staten en komt in de weken erna naar de rest van de wereld.
Beeldbron: iXimu
Verder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtVerder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024