28.04.2021
Social Media

TikTok vindt het tijd voor meer transparantie en verantwoording

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

TikTok heeft bekend gemaakt dat het sociale micro videoblogging platform de tijd rijp acht om ook in Europa meer transparantie te bieden en verantwoording af te kunnen leggen. In een blog vertelt Cormac Keenan, Head of Trust and Safety van TikTok, dat het platform in 2022 een zogenoemd Transparency and Accountability Centre, speciaal voor de Europese markt, zal openen. Daarbij heeft TikTok, net als bijvoorbeeld Apple en Google, gekozen voor Ierland als vestigingsplek voor het centrum.

Transparantie en verantwoording

Nu maandelijks meer dan 100 miljoen Europeanen op TikTok actief zijn, vond het platform te tijd rijp om ook in Europa meer aandacht te schenken aan het bouwen aan en behouden van het vertrouwen van zowel de gebruikers als beleidsmakers. TikTok wil dat onder andere doen door vanuit het Transparency and Accountability Centre meer inzicht te geven in het werk en wat zich achter de schermen van het platform afspeelt.

“Experts die dat willen zullen in het Europese centrum de mogelijkheid krijgen om mee te kijken en te zien hoe TikTok-teams omgaan met de cruciale taak om de veiligheid, gegevens en privacy van onze community te beschermen”, aldus Keenan.

tiktokken.jpeg

Meer inzicht in werkwijze van TikTok

Het doel van het Transparency and Accountability Centre is om inzicht te verschaffen in zaken als:

  • Het gebruik van technologie om de TikTok-community te beschermen
  • De moderatieteams en de wijze waarop de community-richtlijnen toegepast en gehandhaafd worden
  • De rol van fysieke personen binnen het door technologie gedreven moderatienetwerk
  • Hoe de gemodereerde content die op het platform verschijnt voldoet aan de richtlijnen en waarden van TikTok

Het Transparency and Accountability Centre zal bovendien inzicht geven in de aanbevelingstechnologie en de inzet voor gegevensbescherming en -beveiliging van TikTok.

Het platform roept toekomstige bezoekers en experts van het centrum open en eerlijk te reageren op wat ze zien en horen. TikTok realiseert zich dat geen enkel systeem, beleid of proces perfect is, maar staat wel altijd open voor suggesties van externe partijen die tot verbeteringen kunnen leiden. Als voorbeeld wordt de feedback die het platform in 2020 kreeg van experts op het gebied van epilepsie. Aan de hand daarvan zijn nieuwe functies ontwikkeld om mensen te beschermen tegen content die een epilepsie aanval kan veroorzaken.

Share this post