TikTok heeft een nieuw record op zijn naam staan. De app behaalde in een jaar tijd meer dan 6 miljard euro aan in-app-aankopen. Het gaat dan om zowel TikTok als Douyin, wat de Chinese variant van TikTok is.
Op Douyin is het onder andere enorm populair om artikelen te kopen uit livestreams. Iemand presenteert een product op een soort TellSell-achtige wijze en het gaat als warme broodjes over de toonbank. 6 miljard euro is geen hard getal dat van TikTok komt, maar het is wat de app-experts van Sensor Tower (via TechCrunch) op basis van data hebben geconcludeerd. Er werd in een kwartaal al 1,9 miljard euro verdiend aan in-app-aankopen.
TikTok heeft in 2024 dubbel zoveel omzet gedraaid dan welke andere app of game in 2024 dan ook. Het laat bovendien zien dat de app nog steeds groeit. Flink ook: in 2023 was het nog 4,4 miljard euro. Qua geld doet TikTok het heel goed en dat is best bijzonder, aangezien er geen echte TikTok-abonnementen zijn waar het bijvoorbeeld geld aan verdient. Het gaat dus echt om producten die mensen kopen, maar ook de LIVE-abonnementen, waarbij je een maandabonnement kunt nemen op je favoriete livestreamer, waarbij je net als op Twitch dan speciale emotes en een badge krijgt. Ook is er in sommige landen TikTok Music, een muziekstreamingdienst van het platform, al is onduidelijk of die wordt meegeteld.
Douyin, de Chinese variant, is overigens wel vrij anders dan TikTok. Er zitten meer restricties op vanuit de Chinese overheid, en die focus op e-commerce is veel groter. Dat laatste heeft TikTok ook geprobeerd, maar is niet zo succesvol gebleken in het Westen. Wat dat betreft lijkt Instagram meer succes te hebben, omdat het niet zozeer om livestreams gaat waarin dingen worden verkocht, maar er advertenties tussendoor komen en mensen dan op het platform van die adverteerder aankopen doen. Daar merkt Instagram dus iets minder van dan een TikTok dat veel directere verkoop heeft. Naast de e-commerce-kant is het vooral het geld dat mensen willen spenderen aan cadeautjes voor hun favoriete TikTokkers wat de app rijk maakt.
Als je een creator een virtueel cadeau geeft, dan houdt TikTok daarvan de helft in zijn zak. Het is dus niet alleen vervelend voor ouders waarvan de kinderen de creditcard hebben gepikt om dit soort aankopen te doen: iinfluencers krijgen ook maar de helft van wat mensen denken dat ze geven. Hoewel dat ongetwijfeld wel aangegeven staat, natuurlijk. In ieder geval legt het TikTok geen windeieren om het zo aan te pakken: het weerhoudt mensen er duidelijk niet van om geld te blijven spenderen in de app.
Wordt er gekeken naar het aantal downloads van TikTok en Douyin, dan zijn die op de tweede plek in het vierde kwartaal van 2024. Instagram stond op positie nummer 1, dan TikTok, gevolgd door WhatsApp, Facebook en Temu.