De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Tieners zijn nog steeds dol op TikTok ondanks het feit dat de app inmiddels een twijfelachtige reputatie geniet. Zelfs de geruchten dat de Chinese overheid aan de touwtjes trekt bij TikTok lijkt de app niet te deren.
Eerder deze maand werd bekend dat ByteDance, het Chinese moederbedrijf van TikTok, druk uitoefende op Amerikaanse moderators om voor Beijing onwelgevallige content te censureren. TikTok zegt dat het inmiddels de moderatie richtlijnen voor Amerikaanse content heeft gewijzigd.
TikTok en Generatie Z
Het kernpubliek van TikTok is Generatie Z, jonge mensen die als geen ander weten hoe het Internet hun privacy aantast, maar zich een leven zonder Internet en social media simpelweg niet kunnen voorstellen. Deze generatie gaat akkoord met de beperkte grip op hun online privacy.
TikTok-gebruikers zijn bovendien buitengewoon openhartig. Ze weten dat hun korte video’s nooit echt privé zijn, maar beschouwen TikTok als een ruimte die zich buiten de invloedsfeer van ouders en andere gezagsdragers bevindt.
Voorkeur voor luchtige content
Sommige gebruikers provoceren de Chinese eigenaars van TikTok. David, een 22-jarige TikTok-gebruiker met ongeveer 60.000 volgers, heeft de afgelopen weken twee video’s gemaakt over China’s omgang met de Oeigoeren. Volgens David ging het om een experiment om te zien wat de reacties zouden zijn. David onthoudt zijn achternaam omdat hij zich zorgen maakt over hoe de moderators van TikTok op zijn video’s zouden reageren.
Zijn video’s doen het goed, maar het is moeilijk om het over heikele topics te hebben op een luchtige app als TikTok. David is ook duidelijk in de minderheid. Uiteindelijk zijn veel TikTok-gebruikers zich er bewust van dat de eigenaar Chinees zijn. Dat levert complicaties op, maar voorlopig lijkt het geen significante invloed te hebben op de populariteit van de app.
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024