Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
TikTok gooit de poorten open. Het social mediabedrijf wil transparant zijn en zal daarom buitenstaanders de sleutels geven van de algoritmes die achter het platform schuilgaan. Het gaat om de algoritmes die de video’s sorteren en delen. Daarnaast wil het experts de kans geven om het moderatiebeleid in realtime te bekijken en beoordelen.
TikTok’s algoritme
TikTok-CEO Kevin Mayer heeft gezegd dat TikTok veranderingen maakt die “een stap voor zijn op de industrie”. Hij zegt dat hij graag ziet dat de hele branche aan een hoge standaard zou moeten worden gehouden, en hij vindt dat het delen van algoritmen, moderatiebeleid en informatiestromen hier deel van zouden moeten uitmaken, zo schrijft TheVerge.
Op zich een heel nobel doel, maar het komt in een tijd waardoor het nog meer een sneer lijkt naar bijvoorbeeld concurrent Facebook. Facebook, Amazon, Google en Apple moeten zich juist deze week verantwoorden aan een Amerikaans antitrustpanel. TikTok is door Facebook-ceo Mark Zuckerberg al een keer genoemd, omdat het meent dat Facebook de vrijheid moet hebben om iets te doen tegen de opkomende Chinese bedrijven. Hij speelt daarbij vooral in op het idee dat de Amerikaanse waarden het misschien niet zullen winnen.
Open concurrentie
Mayer zegt erover: “Ik wil me concentreren op eerlijke en open concurrentie, niet op kwaadaardige aanvallen van onze concurrentie, vermomd als patriottisme”. Het zijn heftige statements die hun uitwerking zullen hebben. Echter heeft de Amerikaanse politiek al eerder negatieve uitlatingen gedaan over TikTok, dus of de mededeling van Mayer overkomt, dat is de vraag. Aan de andere kant is het niet TikTok die zich moet verantwoorden.
TikTok-baas Mayer zegt ook dat het juist Amerikaanse bedrijven TikTok steeds vaker weten te vinden om te adverteren. Ook dat kan een sneer zijn, want veel Amerikaanse bedrijven hebben op dit moment een advertentiestop op Facebook, waardoor het sociale platform enorm veel inkomsten misloopt. Kortom, het lijkt een onschuldig en positief idee van TikTok, en uiteindelijk is het goed als er meer transparantie komt, maar je kunt een heleboel vraagtekens zetten bij de timing en de context.
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024