Social Media31.07.2020

​TikTok is open over zijn algoritme


Is het wel zo sympathiek?

TikTok gooit de poorten open. Het social mediabedrijf wil transparant zijn en zal daarom buitenstaanders de sleutels geven van de algoritmes die achter het platform schuilgaan. Het gaat om de algoritmes die de video’s sorteren en delen. Daarnaast wil het experts de kans geven om het moderatiebeleid in realtime te bekijken en beoordelen.

TikTok’s algoritme

TikTok-CEO Kevin Mayer heeft gezegd dat TikTok veranderingen maakt die “een stap voor zijn op de industrie”. Hij zegt dat hij graag ziet dat de hele branche aan een hoge standaard zou moeten worden gehouden, en hij vindt dat het delen van algoritmen, moderatiebeleid en informatiestromen hier deel van zouden moeten uitmaken, zo schrijft TheVerge.

Op zich een heel nobel doel, maar het komt in een tijd waardoor het nog meer een sneer lijkt naar bijvoorbeeld concurrent Facebook. Facebook, Amazon, Google en Apple moeten zich juist deze week verantwoorden aan een Amerikaans antitrustpanel. TikTok is door Facebook-ceo Mark Zuckerberg al een keer genoemd, omdat het meent dat Facebook de vrijheid moet hebben om iets te doen tegen de opkomende Chinese bedrijven. Hij speelt daarbij vooral in op het idee dat de Amerikaanse waarden het misschien niet zullen winnen.

Open concurrentie

Mayer zegt erover: “Ik wil me concentreren op eerlijke en open concurrentie, niet op kwaadaardige aanvallen van onze concurrentie, vermomd als patriottisme”. Het zijn heftige statements die hun uitwerking zullen hebben. Echter heeft de Amerikaanse politiek al eerder negatieve uitlatingen gedaan over TikTok, dus of de mededeling van Mayer overkomt, dat is de vraag. Aan de andere kant is het niet TikTok die zich moet verantwoorden.

TikTok-baas Mayer zegt ook dat het juist Amerikaanse bedrijven TikTok steeds vaker weten te vinden om te adverteren. Ook dat kan een sneer zijn, want veel Amerikaanse bedrijven hebben op dit moment een advertentiestop op Facebook, waardoor het sociale platform enorm veel inkomsten misloopt. Kortom, het lijkt een onschuldig en positief idee van TikTok, en uiteindelijk is het goed als er meer transparantie komt, maar je kunt een heleboel vraagtekens zetten bij de timing en de context.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over TikTok

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI