12.03.2025
Social Media

TikTok introduceert subtiele manier om je tiener naar bed te krijgen

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

TikTok heeft nieuwe ouderlijke toezihtsmogelijkheden toegevoegd en die houden onder andere in dat je tieners een rustgevend muziekje horen na 22:00 uur. TikTok wil actiever zijn in het informeren van tieners dat ze de app niet ‘s nachts moeten gebruiken.

Tieners op TikTok

Sommige jongeren zijn zo verslingerd aan de app dat ze er slaap door verliezen. Bij de een is dat net dat uurtje voor het slapengaan, maar bij sommige tieners gaat het uren door tot er nog maar 4 uur over is om te slapen. Dat beïnvloedt hun lijf en geest gedurende de dag en daarom kunnen ouders wel wat hulp gebruiken om te zorgen dat dat wordt voorkomen.

Om 22:00 uur komt er door het scrollen heen ineens een paginagrote herinnering dat het tijd is om af te ronden, inclusief een rustgevend muziekje. Dit moet ervoor zorgen dat tieners in een wat meer ontspannen staat komen en zich klaarmaken om te gaan slapen. Die melding kan overigens gewoon worden weggeswiped, maar er komt daarna wel een nog iets fanatieker scherm dat je moeilijker kunt wegswipen. TikTok wil er bovendien op een later moment ook meditatie-oefeningen aan toevoegen.

Bedtijd

Daarnaast komt het met nieuwe ouderlijk toezichtsfuncties, namelijk Time Away. Met Time Away kunnen ouders of verzorgers zorgen dat hun kind niet op bepaalde tijden op TikTok zit. Dat kunnen de nachtelijke uurtjes zijn, maar bijvoorbeeld ook tijdens de lessen op school. En, goed om te weten, ouders krijgen ook inzicht in wie hun tiener volgen, wie hun tiener zelf volgt en welke accounts door het kind zijn geblokkeerd. Iets meer inzicht, zonder per se controle over te nemen dus. 

Tot slot introduceert TikTok ook iets nieuws om te checken hoe oud iemand is die op de app gaat. Het strijdt nog steeds tegen kinderen die onder de 13 op TikTok gaan, al is en blijft het moeilijk te controleren hoe oud een internetgebruiker echt is. Hiervoor wordt steeds vaker kunstmatige intelligentie ingezet. Wil je meer weten over TikTok, lees dan bijvoorbeeld ons artikel over hoe TikTok 6 miljard euro per jaar verdient aan in-app-aankopen. Ook beschreven we recent wat rage-bait is, iets dat ook veelvuldig voorkomt op het videoplatform.

Share this post