De populaire video-app TikTok is in overtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), stelt Süddeutsche Zeitung. TikTok schijnt minimaal twee dingen te doen die volgens de AVG niet mogen: het volgt gebruikers en stuurt data van deze gebruikers door naar onder andere Facebook en Appsflyer. Appsflyer is een marketing/analysetool die gegevens deelt met 4.500 klanten.
Met het volgen van gebruikers doelt de Duitse krant op het checken van hoe TikTokkers zich verder online gedragen. Het wordt allemaal gevolgd door de Chinese app, zonder dat je als gebruiker de mogelijkheid hebt om die informatie te verwijderen.
De data die naar Facebook en Appsflyer wordt gestuurd, is daar net per ongeluk een keer heen verzonden. Uit analyse van de krant blijkt dat het verkeer dat dagelijks van en naar de video-app gaat, constant informatie ‘lekt’ naar Facebook en Appsflyer. Het maakt niet uit of je de app opent, sluit, video’s bekijkt of zoektermen invoert: TikTok is zeker niet de enige die op de hoogte is van je gedrag op het platform. Daar hoef je geen account voor te hebben, want als je accountloos gebruikmaakt van TikTok dan krijg je een nummer waarmee TikTok alsnog je gegevens deelt met het grootste sociale netwerk ter wereld.
TikTok houdt je op een heel vernuftige manier in de gaten: het maakt gebruik van geluiden om je virtuele vingerafdruk vast te leggen. Er wordt een geluid gegenereerd en de feedback wordt opgenomen. Elk toestel gaat hier anders mee om, wat veel inzicht geeft aan TikTok. Hier wordt het interessant, want hierover kunnen de meningen verschillen.
Is deze virtuele vingerafdruk een vorm van cookies, of niet? Volgens de AVG is er immers toestemming nodig voordat cookies mogen worden geplaatst. Op dit moment wordt er door de app nooit toestemming gevraagd. Wat er niet bij helpt, is dat TikTok geen transparante manier heeft om te laten zien waar de data heen gaat, laat staan dat je het kan laten verwijderen.
Eerder deze week kon je hier op DutchCowboys al alles lezen over TikTok, zoals het feit dat het meer dan 1 miljard keer is gedownload, komt van de eigenaars van Musical.ly en draait om video’s die gemiddeld slechts 15 seconden duren. Er zijn mensen die zich zorgen maken over de grote invloed van TikTok, waaronder enkele politici in de Verenigde Staten. En veel ouders, want een platform waarop veel jonge kinderen te vinden zijn (hoewel de app officieel pas vanaf 13 jaar gebruikt mag worden), brengt ook gevaren met zich mee.