Social Media05.12.2019

​Tiktok houdt zich niet aan de privacyregels


De populaire video-app TikTok is in overtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), stelt Süddeutsche Zeitung. TikTok schijnt minimaal twee dingen te doen die volgens de AVG niet mogen: het volgt gebruikers en stuurt data van deze gebruikers door naar onder andere Facebook en Appsflyer. Appsflyer is een marketing/analysetool die gegevens deelt met 4.500 klanten.

TikTok volgt

Met het volgen van gebruikers doelt de Duitse krant op het checken van hoe TikTokkers zich verder online gedragen. Het wordt allemaal gevolgd door de Chinese app, zonder dat je als gebruiker de mogelijkheid hebt om die informatie te verwijderen.

De data die naar Facebook en Appsflyer wordt gestuurd, is daar net per ongeluk een keer heen verzonden. Uit analyse van de krant blijkt dat het verkeer dat dagelijks van en naar de video-app gaat, constant informatie ‘lekt’ naar Facebook en Appsflyer. Het maakt niet uit of je de app opent, sluit, video’s bekijkt of zoektermen invoert: TikTok is zeker niet de enige die op de hoogte is van je gedrag op het platform. Daar hoef je geen account voor te hebben, want als je accountloos gebruikmaakt van TikTok dan krijg je een nummer waarmee TikTok alsnog je gegevens deelt met het grootste sociale netwerk ter wereld.

AVG

TikTok houdt je op een heel vernuftige manier in de gaten: het maakt gebruik van geluiden om je virtuele vingerafdruk vast te leggen. Er wordt een geluid gegenereerd en de feedback wordt opgenomen. Elk toestel gaat hier anders mee om, wat veel inzicht geeft aan TikTok. Hier wordt het interessant, want hierover kunnen de meningen verschillen.

Is deze virtuele vingerafdruk een vorm van cookies, of niet? Volgens de AVG is er immers toestemming nodig voordat cookies mogen worden geplaatst. Op dit moment wordt er door de app nooit toestemming gevraagd. Wat er niet bij helpt, is dat TikTok geen transparante manier heeft om te laten zien waar de data heen gaat, laat staan dat je het kan laten verwijderen.

Eerder deze week kon je hier op DutchCowboys al alles lezen over TikTok, zoals het feit dat het meer dan 1 miljard keer is gedownload, komt van de eigenaars van Musical.ly en draait om video’s die gemiddeld slechts 15 seconden duren. Er zijn mensen die zich zorgen maken over de grote invloed van TikTok, waaronder enkele politici in de Verenigde Staten. En veel ouders, want een platform waarop veel jonge kinderen te vinden zijn (hoewel de app officieel pas vanaf 13 jaar gebruikt mag worden), brengt ook gevaren met zich mee.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over TikTok

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Welke Nederlandstalige TikTok-accounts zijn de moeite waard om te volgen? We noemen 8 grappige TikTok-accounts voor Nederlandse comedy.

Social Media11.10.2024

8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Het was een rustige week qua virals, maar gelukkig was er een Bridgerton-evenement...

Social Media29.09.2024

Deze Week Viral: triest Bridgerton-event en tenenkrommende Gen Z-taal

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Deze week viral: wandelende tafel en BBQ-boot

Amerikanen zijn jaloers op onze BBQ. Niet die met die flauwe sateetjes, maar die op een speciale BBQ-boot!

Social Media15.09.2024

Deze week viral: wandelende tafel en BBQ-boot