TikTok maakt augmented reality-effecten beschikbaar voor al zijn gebruikers. De Snapchat-achtige augmented reality-mogelijkheden zijn lange tijd in gesloten bèta geweest, maar komt daar nu met succes uit.
Op dit moment wordt er veel over augmented reality gesproken in de context van het metaverse: hoe we straks de echte wereld door onze telefooncamera’s of augmented realitybrillen kunt zien, maar dan met een digitale laag eroverheen, in tegenstelling tot virtual reality, waarin je je in een compleet digitale wereld bevindt.
Maar augmented reality is veel meer dan dat: we gebruiken het al jaren in de vorm van Snapchat- en Instagramfilters. Je kent ze wel: die waarbij je een selfie maakt waarin je ineens twee hondenoren hebt, en als je je mond opendoet dan vouwt er ook nog eens een tong uit. Het is dat type augmented reality dat TikTok nu wereldwijd aan al zijn gebruikers beschikbaar maakt.
Om precies te zijn is het ‘Effect House’, waarbij je als maker op TikTok niet alleen video’s kunt creëren, maar ook augmented reality-camera-effecten die andere gebruikers kunnen inzetten in hun TikTok-video’s. Om je een beetje op weg te helpen voegt TikTok bovendien wat uitleg toe. “Of je nu teleporteert naar nieuwe werelden met Green Screen of een stilstaand beeld schetst met Time Warp Scan: creatieve effecten stellen makers in staat zichzelf uit te drukken, te entertainen en verhalen te delen via een breed scala aan boeiende en meeslepende formaten,” aldus TikTok.
Het is weliswaar vrij beschikbaar, je kunt er niet alles mee doen: zo zijn er bijvoorbeeld restricties op het maken van filters die discriminatie in de hand werken. Dat niet alleen: het is ook verboden om filters te maken waarbij het net lijkt alsof je cosmetische chirurgie hebt ondergaan en je bijvoorbeeld opgevulde lippen krijgt. Dat is een interessante beweging, want bijvoorbeeld Instagram staat eigenlijk simpelweg bekend om dit soort filters. Zeker toen de coronapandemie net begon: toen was het overmatig heftige plastische chirurgiefilter juist heel populair. Nu was die wel bedoeld om te overdrijven: er zijn op Instagram ook veel filters die wat subtieler zijn en waardoor mensen onzeker worden over hun eigen, echte uiterlijk.
Effecten op TikTok zijn er trouwens al langer: het is nieuw dat creators nu zelf dit soort effecten kunnen maken. Zo wordt Green Screen al heel lang gebruikt. Hierbij kun je jezelf projecteren op een andere achtergrond, waardoor je waar je ook bent een TikTok-video kunt opnemen, hoe druk het om je heen ook is. Meer dan 1,5 miljard video’s op TikTok met een effect hebben al meer dan 600 miljard views binnengehesen.