Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
TikTok maakt augmented reality-effecten beschikbaar voor al zijn gebruikers. De Snapchat-achtige augmented reality-mogelijkheden zijn lange tijd in gesloten bèta geweest, maar komt daar nu met succes uit.
Augmented Reality
Op dit moment wordt er veel over augmented reality gesproken in de context van het metaverse: hoe we straks de echte wereld door onze telefooncamera’s of augmented realitybrillen kunt zien, maar dan met een digitale laag eroverheen, in tegenstelling tot virtual reality, waarin je je in een compleet digitale wereld bevindt.
Maar augmented reality is veel meer dan dat: we gebruiken het al jaren in de vorm van Snapchat- en Instagramfilters. Je kent ze wel: die waarbij je een selfie maakt waarin je ineens twee hondenoren hebt, en als je je mond opendoet dan vouwt er ook nog eens een tong uit. Het is dat type augmented reality dat TikTok nu wereldwijd aan al zijn gebruikers beschikbaar maakt.
Effect House
Om precies te zijn is het ‘Effect House’, waarbij je als maker op TikTok niet alleen video’s kunt creëren, maar ook augmented reality-camera-effecten die andere gebruikers kunnen inzetten in hun TikTok-video’s. Om je een beetje op weg te helpen voegt TikTok bovendien wat uitleg toe. “Of je nu teleporteert naar nieuwe werelden met Green Screen of een stilstaand beeld schetst met Time Warp Scan: creatieve effecten stellen makers in staat zichzelf uit te drukken, te entertainen en verhalen te delen via een breed scala aan boeiende en meeslepende formaten,” aldus TikTok.
Het is weliswaar vrij beschikbaar, je kunt er niet alles mee doen: zo zijn er bijvoorbeeld restricties op het maken van filters die discriminatie in de hand werken. Dat niet alleen: het is ook verboden om filters te maken waarbij het net lijkt alsof je cosmetische chirurgie hebt ondergaan en je bijvoorbeeld opgevulde lippen krijgt. Dat is een interessante beweging, want bijvoorbeeld Instagram staat eigenlijk simpelweg bekend om dit soort filters. Zeker toen de coronapandemie net begon: toen was het overmatig heftige plastische chirurgiefilter juist heel populair. Nu was die wel bedoeld om te overdrijven: er zijn op Instagram ook veel filters die wat subtieler zijn en waardoor mensen onzeker worden over hun eigen, echte uiterlijk.
TikTok Green Screen
Effecten op TikTok zijn er trouwens al langer: het is nieuw dat creators nu zelf dit soort effecten kunnen maken. Zo wordt Green Screen al heel lang gebruikt. Hierbij kun je jezelf projecteren op een andere achtergrond, waardoor je waar je ook bent een TikTok-video kunt opnemen, hoe druk het om je heen ook is. Meer dan 1,5 miljard video’s op TikTok met een effect hebben al meer dan 600 miljard views binnengehesen.
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Verder lezen over TikTok
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024
TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Social Media29.09.2024