Social Media07.11.2014

The Facebook Conference 2014, Lurkende mannen en happende vrouwen


Hoe vaak check jij je Facebook? 3 keer per dag? 5 keer?

Hoe vaak check jij je Facebook? 3 keer per dag? 5 keer? Waarschijnlijk veel vaker. Gemiddeld bekijken 7,1 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers hun timeline 14 keer per dag. 14 keer! Dat klinkt alsof we met z’n allen een stelletje verslaafde Facebook-zombies zijn… Klopt! En bedrijven spelen daar steeds handiger op in.

Op The Facebook Conference 2014, kregen we een kijkje in de Facebookkeuken van merken als Philips, Prénatal, Staatsloterij, Friesland Campina, The Cloakroom, de Efteling, Telegraaf Media Groep én van bureaus als a Friend of Mine, Conversed en SocialClicks. We hebben niet alles kunnen zien, omdat de presentaties tegelijkertijd plaatsvonden. Hieronder een impressie van wat we wél gezien hebben.

Look-a-likes
Wat tijdens TFC opvalt is dat Facebook door merken steeds serieuzer wordt ingezet. Friesland Campina pakt het met Friso Mexico rigoureus aan door het gehele marketingbudget in Facebook te stoppen. Facebook als een betere vervanger voor tv. Zoals Nektarios Misios van Friesland Campina zegt: “Voor het budget van 2 weken tv-commercials kunnen we 365 dagen fully engaged zijn met onze doelgroep en toekomstige klanten.”

Steeds meer bedrijven zien in dat Facebook spotgoedkoop is. Dit leidt er enerzijds toe dat Facebook het organisch bereik omlaag schroeft om meer betaald bereik te genereren. Anderzijds investeert Facebook ook in het faciliteren van slimme tools. Bijvoorbeeld het creëren van custom en look-a-like audiences. Een start-up als The Cloakroom maakt hier succesvol gebruik van. Zij kunnen door middel van custom audiences advertenties aanpassen op het gedrag van de doelgroep. Iemand die de website van The Cloakroom heeft verlaten zonder conversie, krijgt op Facebook een andere boodschap te zien dan iemand die onlangs wat heeft besteld. Voor het vinden van nieuwe klanten gebruiken zij onder andere look-a-like audiences, zoals het woord al zegt: een doelgroepkopie. Niet targetten op vrienden van fans, maar op kopieën van je fans.

Baby’s!

Bedrijven beginnen in te zien dat goede contentmarketing betekent dat je denkt en werkt als een publisher. Maak vaste rubrieken waar je doelgroep op kan rekenen, bedien je fans in wat hen boeit. Blijf authentiek en reageer altijd. Gebruik als het kan baby’s, want als er iets voor interactie zorgt zijn het kleine minimensjes. Prénatal nam ons mee in hun strategie over blije dozen, liefde, feelgoodness en co-creatie. Als geen ander weten zij hun doelgroep te raken. Moeders en vrouwen in het algemeen blijken veel meer geneigd tot interactie en conversatie op Facebook. Mannen scannen de content en geven bij uitzondering wel eens een like weg. Hierdoor ontstaat soms een verkeerd beeld van wat een succesvolle post was. Staar je dus niet blind op likes. Hoe vaak is je content aangeklikt? Hoe was het bereik?

facebook_marketing
facebook_marketing

Gehuurde grond

Er bestaat geen handboek voor de ultieme Facebook-strategie. Ieder merk is anders, iedere doelgroep heeft zijn eigen behoeften en Facebook blijft veranderen. Bedrijven bevinden zich op gehuurde grond, ze zijn afhankelijk van Mark en consorten. We moeten een goed plan hebben, maar blijven experimenteren. We moeten onze doelgroepen bedienen met goede content, maar hen ook input laten geven. We moeten meer A/B testen, maar ook a-la-minute inspelen op actualiteit. Maar bovenal moeten we alles met liefde doen.

Leesvoer

Zoals dat bij conferenties gaat, vonden er meerdere presentaties tegelijkertijd plaats waardoor we helaas niet alles hebben gezien. Maar gelukkig heeft onder andere Gonnie Spijkstra van de Telegraaf Media Groep haar presentatie direct online gezet link. Ga het zeker even lezen, want op #TFC14 is ze trending!

Deze gastblog is geschreven door Marlien de Roo, PR & Marketing en Nina de Ridder, Concepter bij TamTam 

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads