Facebook is eigenaar van Instagram en ze willen die twee platformen steeds meer met elkaar laten ‘praten’. “In India testen we de mogelijkheid voor Instagram-videomakers om ervoor te kiezen hun Reels op Facebook te laten aanbevelen … videomakers kunnen een nieuw publiek bereiken en mensen kunnen leukere content maken en ontdekken,” vertelde een woordvoerster van Facebook aan Reuters.
De Reels van Instagram is de tegenhanger van de filmpjes op TikTok. Het is erg populair voor gebruikers om korte speciaal voor smartphone gemaakte video’s te kunnen opnemen en speciale effecten en soundtracks uit een muziekbibliotheek te kunnen toevoegen.
Het succes van TikTok heeft veel sociale-mediabedrijven ertoe aangezet om korte-videoservices aan hun platforms toe te voegen.
Met Reels maak je filmpjes van maximaal 15 seconden, waar je allerlei toffe extra’s aan toe kunt voegen, zoals muziek, filters, timers en AR-effecten. De muziekbibliotheek van Instagram is behoorlijk uitgebreid, maar eigen audio toevoegen kan ook. Als je aan 15 seconden niet genoeg hebt koppel je 2 of meer video’s aan elkaar.
Reels hebben een apart tabblad gekregen op je profiel, naast foto’s en IGTV. Daar vind je alle video’s van jezelf of een andere gebruiker terug. Uniek aan Reels ten opzichte van stories is dat je ze terugvindt tussen je andere posts als je dat wilt of ervoor kunt kiezen om ze als story te tonen. In het laatste geval verdwijnen ze automatisch na 24 uur.
[foto: Alexander Shatov on Unsplash]