Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Tweet je nu iets over Substack, dan hoef je niet te denken dat mensen je tweet gaat vinden. Zoek je naar tweets over Substack, dan krijg je vreemd genoeg alleen maar tweets te vinden over ‘nieuwsbrieven’. Jaja, Twitter voelt de druk van Substack, een Twitter-alternatief dat blijkbaar nogal in de irritatiezone zit van Elon Musk. Maar de vraag is: wat is Substack eigenlijk?
Substack
Substack is een journalistiek platform waar nieuwsbrieven worden gemaakt: Edward Snowden en Emily Nunn zijn voorbeelden van mensen die er weleens een bijdrage aan hebben geleverd. Het heeft meer dan een half miljoen betalende klanten en geldt als een begrip in de wereld van nieuwsbrieven. Het is geen enorm commercieel ingestoken bedrijf: het heeft eerder een goed-doel-achtige basis waarbij het wil zorgen dat er een minder grote kloof tussen burgers en de journalistiek is.
Substack is ooit gelanceerd door Chris Best, de man achter Kik (een soort WhatsApp), samen met Jairaj Sethi (ook Kik) en journalist Hamish McKenzie. Het platform heeft diverse investeerders, waaronder Andreessen Horowitz, een durfkapitaalonderneming die eerder investeerde in… Twitter. Substack is ingestoken om schrijvers hun eigen publicatieplek te geven en je kunt daarmee goed geld verdienen. De top 10 uitgevers op Substack verdienen gezamelijk 7 miljoen doller per jaar.
Nieuwsbrieven
Substack neemt 10% van de inkomsten uit abonnementen en om lid te worden van een nieuwsbrief, betaal je 5 euro per maand (of 50 euro per jaar). Er zijn ook gratis nieuwsbrieven, dus je hoeft niet per se te betalen. Mede daarom is het ook een heel populair platform dat meer dan 1 miljoen gebruikers telt, ook al wordt er vaak gedacht dat nieuwsbrieven verleden tijd zijn.
Eerder dit jaar heeft Substack ervoor gekozen om Notes te introduceren, wat eigenlijk een soort kopie is van Twitter. Het verschil is echter dat het niet draait om advertenties, wat natuurlijk bij Twitter juist steeds meer de focus werd. Het gaat om kwalitatief goede content boven commercieel gedreven content die alleen draait om populariteit, aldus Substack.
In principe is Substack dus gewoon een nieuwsbrief-app en je zou denken dat dat niet echt bedreigend is voor Musk en co, maar sinds Substack iets heeft gezegd over Substack Notes, dat toch wel erg op Twitter lijkt, is het bonje. We kunnen Twitter niet vragen om een reactie over Substack: het communicatieteam is ontslagen en wanneer je een persvraag naar Twitter stuurt, ontvang je nu slechts een poepemoji terug.
Verder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024