Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Nu iedereen, op die 800.000 mensen na (die vorig jaar hebben opgezegd) in Nederland gisteren door de storing van Facebook, Instagram en Whatsapp verbijsterd voor zich uit heeft zitten kijken, is het aardig zijn om te weten wat zij in de tussentijd hebben gedaan.
Vooral ’s avonds is het spitsuur op deze sociale netwerken. De kans is groot dat de die-hards en ernstig verslaafden zijn blijven proberen te posten. Want hoe moet het met je volgers als ze niet meer kunnen lezen wat je aan het doen bent? Het dak van de wereld komt omlaag, of toch niet? Inmiddels lijkt het erop dat alles weer gewoon werkt en de rust wederkeert in social media land. Wat de exacte reden is geweest van een van de grootste storingen ooit bij facebook gaan we waarschijnlijk nooit echt horen. Volgens de geleerden van Menlo Park in Californië (het hoofdkantoor van Mark & Co) was het zeker geen hackersaanval. Tot zover Facebook.
Twitter en crisiscommunicatie
Als er ergens in de wereld ook maar iets te doen is weten we inmiddels wat er gebeurt. Twitter leeft op en houd je volop op de hoogte van de stand van zaken. Dus ook als ‘social media’ aka Facebook en Insta down gaan, lezen we dat als eerste op Twitter. Twitter is de stem van het volk en van de wereld en als Facebook down is kun je rest invullen. Het begint net als bij een griepepidemie eerst met wat mensen die niezen en verkouden zijn. Daarna komt de koorts en zien we dat het virus om zich heen grijpt. Twitter is op dat moment de baas als het aankomt op (crisis)communicatie. Dus ook als Facebook down is.
Facebook down
Na verloop van tijd komen de hashtags, in het geval van gisteren, #facebookdown, #instagramdown en andere variaties. Op het hoogtepunt van de storing gaat alles viraal en is de timeline van Twitter vooral gevuld met berichten over het onderwerp. Het leuke van Twitter is ook dat het uitnodigt om ‘grappig’ te zijn, gifjes, memes (miems) en andere internetlol worden verspreid. Die berichten (memes vooral) gaan dan weer viral. En als Facebook down gaat, dat is het dikke pret op Twitter.