Het begon een paar jaar geleden allemaal met Snapchat. De korte berichtjes die je daar kon plaatsen zijn te vergelijken met de stories die daarna werden geïntroduceerd op Instagram. En we weten inmiddels allemaal dat die een succes zijn geworden en nog steeds razend populair zijn. Maar daar bleef het niet bij. Al snel volgde Facebook, WhatsApp, LinkedIn en sinds kort zijn er Fleets op Twitter en ook Spotify komt nu met een stories-functie. Is dat niet een beetje veel van het goede? Misschien wel ja, zeker als het veel lijkt op de al bestaande mogelijkheden van andere platforms.
Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat elk platform graag zijn ‘eigen’ stories-functie wil hebben. Het delen van korte verhalen doen we namelijk nog steeds massaal. Dat Twitter daarom de functie heeft geïntroduceerd verbaast ons niet. Ze zijn er wel wat laat mee, nu alle social mediaplatforms al een stories-functie hebben. Misschien zijn de ‘fleets’ het daarom nog geen groot succes. In onze eigen tijdlijnen zien we slechts enkele stories en er wordt vooral veel over geklaagd. Het zou niet origineel genoeg zijn en de vraag is dan ook of dit zich wel goed leent voor een platform als Twitter.
Dat zo’n beetje elke app zijn eigen stories heeft blijkt wel uit het feit dat nu zelfs Spotify de korte verhalen introduceert. Toch werken de stories op Spotify nog wel iets anders dan we gewend zijn. Ze zijn namelijk alleen beschikbaar bij een select aantal afspeellijsten. En je kunt ze niet zelf plaatsen, maar alleen bekijken. De verhalen zijn namelijk gemaakt door artiesten. Een goed voorbeeld hiervan is een hitlijst met kerstnummers. In de bijbehorende stories vertellen beroemdheden nu iets over hun favoriete kerstnummers. Een originele invalshoek die we nog niet eerder hebben gezien. Het past ook prima bij de muziekstreamingdienst.
Het is wel duidelijk dat stories voorlopig nog wel even populair blijven. We houden nu eenmaal van die ‘bite size’ korte verhalen. Het geeft je ook de kans om aan de hele wereld, of in ieder geval je volgers, te laten zien wat je de wereld te bieden hebt. Dat kan op TikTok met filmpjes, op Instagram in allerlei soorten stories en zelfs Google heeft nu stories die specifiek op ondernemers zijn gericht. Wanneer je het als platform slim aanpakt en de stories zijn aantrekkelijk ingericht, dan kan het nog steeds heel succesvol worden. Zo zijn de stories van Spotify heel slim toegespitst op artiesten, maar mist het nut of toegevoegde waarde ervan nu op Twitter nog bij de fleets. Voorlopig zijn we er nog niet vanaf. Of je ze nu leuk vindt of niet, stories zijn here to stay.