Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Stories zijn niet meer weg te denken van social media. Eerder deze week schreven we al dat LinkedIn test met zakelijke stories op het platform en nu lijkt ook Twitter overstag te gaan. Beiden zijn een beetje ‘late to the party’, aangezien Snapchat, Instagram, Facebook en WhatsApp hier al veel langer mee bezig zijn. Twitter maakte bekend dat zij bezig zijn met de ontwikkeling van ‘Fleets’, de eigen naam voor de stories op het platform is een combinatie van ‘fleeting’ en ’tweets. Ze komen, net als op Instagram, bovenaan de tijdlijn te staan.
Fleets 24 uur lang zichtbaar
Twitter test de Fleets nu uit in Brazilië. Gebruikers kunnen foto’s, video’s, tekst en GIF’s posten die vervolgens 24 uur lang te zien zijn voordat ze verdwijnen. Klinkt dat bekend? Ook op Instagram en Facebook zijn stories exact 24 uur te zien en de mogelijkheden om deze te personaliseren nemen steeds verder toe.
Fleets kunnen niet worden gedeeld of geliket. Twitter laat weten dat, juist omdat de Fleets zo vluchtig zijn, mensen sneller geneigd zijn om dagelijkse beslommeringen te delen. “We hope that people who don’t usually feel comfortable Tweeting use Fleets to share musings about what’s on their mind”, luidt de verklaring van Twitter.
Fleets zijn openbaar
Fleets zijn zichtbaar voor alle Twitter gebruikers, dus niet alleen je volgers kunnen deze zien. Op de inhoud ervan kan trouwens niet gezocht worden. Het unieke karakter van Twitter zou volgens veel gebruikers verdwijnen met de komst van Fleets. Het idee is in ieder geval niet bijster origineel, hoewel we kunnen begrijpen waarom Twitter hiermee begint. Maar, zoals al eerder gezegd, ze komen er wel rijkelijk laat mee.
#RIPTwitter
Gebruikers van Twitter lijken in eerste instantie helemaal niet enthousiast over de mogelijke wereldwijde lancering van Fleets. Volgens hen ontbreken er nog genoeg andere functies die veel meer prioriteit hebben dan het toevoegen van stories. Zoals een edit-functie, waarmee berichten bewerkt kunnen worden. Andere gebruikers klagen dat het platform op deze manier steeds meer gaat lijken op Instagram en Facebook. Feedback van gebruikers lijkt niet overgenomen te worden door de ontwikkelaars van het platform.
Snapchat begon in 2013 met ‘snaps’, de eerste versie van stories. In 2016 introduceerde Instagram stories en die werden een doorslaand succes. Op Facebook en WhatsApp vind je ze trouwens ook. En binnenkort op LinkedIn en Twitter. Ook YouTube en Spotify hebben hun eigen variant op stories. Want vind jij, is er ruimte voor de Fleets of zijn we nu wel klaar met alle stories?
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024