06.03.2020
Social Media

Stories ook op Twitter? ‘Fleets’ worden nu getest!

By: Irene Boskma

BlogSocial Media

Stories zijn niet meer weg te denken van social media. Eerder deze week schreven we al dat LinkedIn test met zakelijke stories op het platform en nu lijkt ook Twitter overstag te gaan. Beiden zijn een beetje ‘late to the party’, aangezien Snapchat, Instagram, Facebook en WhatsApp hier al veel langer mee bezig zijn. Twitter maakte bekend dat zij bezig zijn met de ontwikkeling van ‘Fleets’, de eigen naam voor de stories op het platform is een combinatie van ‘fleeting’ en ’tweets. Ze komen, net als op Instagram, bovenaan de tijdlijn te staan.

Fleets 24 uur lang zichtbaar

Twitter test de Fleets nu uit in Brazilië. Gebruikers kunnen foto’s, video’s, tekst en GIF’s posten die vervolgens 24 uur lang te zien zijn voordat ze verdwijnen. Klinkt dat bekend? Ook op Instagram en Facebook zijn stories exact 24 uur te zien en de mogelijkheden om deze te personaliseren nemen steeds verder toe.

Fleets kunnen niet worden gedeeld of geliket. Twitter laat weten dat, juist omdat de Fleets zo vluchtig zijn, mensen sneller geneigd zijn om dagelijkse beslommeringen te delen. “We hope that people who don’t usually feel comfortable Tweeting use Fleets to share musings about what’s on their mind”, luidt de verklaring van Twitter.

Fleets zijn openbaar

Fleets zijn zichtbaar voor alle Twitter gebruikers, dus niet alleen je volgers kunnen deze zien. Op de inhoud ervan kan trouwens niet gezocht worden. Het unieke karakter van Twitter zou volgens veel gebruikers verdwijnen met de komst van Fleets. Het idee is in ieder geval niet bijster origineel, hoewel we kunnen begrijpen waarom Twitter hiermee begint. Maar, zoals al eerder gezegd, ze komen er wel rijkelijk laat mee.

#RIPTwitter

Gebruikers van Twitter lijken in eerste instantie helemaal niet enthousiast over de mogelijke wereldwijde lancering van Fleets. Volgens hen ontbreken er nog genoeg andere functies die veel meer prioriteit hebben dan het toevoegen van stories. Zoals een edit-functie, waarmee berichten bewerkt kunnen worden. Andere gebruikers klagen dat het platform op deze manier steeds meer gaat lijken op Instagram en Facebook. Feedback van gebruikers lijkt niet overgenomen te worden door de ontwikkelaars van het platform.

Snapchat begon in 2013 met ‘snaps’, de eerste versie van stories. In 2016 introduceerde Instagram stories en die werden een doorslaand succes. Op Facebook en WhatsApp vind je ze trouwens ook. En binnenkort op LinkedIn en Twitter. Ook YouTube en Spotify hebben hun eigen variant op stories. Want vind jij, is er ruimte voor de Fleets of zijn we nu wel klaar met alle stories?

Share this post