27.10.2022
Social Media

​Stapt TikTok in de gamewereld?

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Netflix deed het en TikTok denkt het nu ook te kunnen. Het gerucht gaat dat het heetste social medium van het moment meer wil gaan doen met gaming. Hoewel Netflix er vrij succesvol mee lijkt te zijn (1 procent van de abonnees maakt gebruik van Netflix Gaming), is het doorgaans voor social media nooit echt een succesformule gebleken.

Facebook en Snapchat

Facebook is een lange tijd thuishaven geweest van Farmville, maar verder is de gametak van Facebook niet heel succesvol. Ook probeersels om bijvoorbeeld bekende streamers naar het platform te halen zijn niet extreem succesvol. Eén van de bekendste streamers op Facebook Gaming is StoneMountain 64 en die heeft 3,4 miljoen volgers heeft.

Dat is op zich indrukwekkend, maar natuurlijk niets vergeleken bij de gemiddelde streamer op YouTube of Twitch, zoals Ninja met zijn 18 miljoen volgers. Facebook stopt morgen volledig met zijn gaminginiatieven. Snapchat is ook ooit met gaming begonnen, maar heeft daar ongeveer twee jaar later toch besloten de stekker uit te trekken.

TikTok Gaming

Kortom, het ziet er niet al te goed uit voor TikTok, als je het tenminste vergelijkt met andere social media. En toch lijkt het erop dat TikTok die kant op gaat: de Financial Times schrijft dat er een gametab aan zit te komen voor de video-app. Het gaat niet om games streamen zoals op Twitch, wat je wel zou verwachten met een videoplatform als TikTok. Het gaat echt om het spelen van mobiele games.

Het is dus meer zoals Netflix, maar dan moet je wel betalen voor in-game content als je dat wil. Bij Netflix Gaming zijn de spellen zowel gratis te starten als van begin tot eind te spelen. Daar komen nooit betalingen doorheen. TikTok pakt dat anders aan: er komt een optie om voor extra content te betalen en er komen sowieso advertenties voor in de spellen.

TikTok made me play it

De nieuwe mogelijkheid schijnt al te zijn getest in Vietnam in mei en de moderators in Europa zijn gevraagd om games te testen voordat deze nieuwe optie lanceert. Er zijn meer aanwijzingen: zo zou TikTok op 2 november een wereldwijd game-evenement organiseren met de titel ‘TikTok made me play it’. De verdere omschrijving is als volgt: “De toekomst van gaming is hier – en het gebeurt op TikTok. Toonaangevende uitgevers lanceren games op ons platform als cultureel relevant entertainment, bouwen communities op en inspireren een breder publiek om hun games te ontdekken.”

Share this post