Sociale media als volwaardige nieuwsbron? Als het aan de Amerikaanse bevolking ligt wel. Platformen als Twitter en Facebook staan bijna op gelijke hoogte met traditionele websites van mediabedrijven. Zo blijkt uit een enquête van het Pew Research Center onder een paar duizend consumenten in de Verenigde Staten.
De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat 36 procent van de consumenten de websites van traditionele mediabedrijven geregeld als een nieuwsbron gebruikt, voor sociale media kwam met uit op een score van 35 procent.
Uit het onderzoek blijkt overigens consumenten vaak een vaste bron gebruiken. Zo’n 65 procent van de ondervraagden heeft aangegeven gebruik te maken van maar één voorkeurplatform voor de verzameling van online nieuws.
Tussen de verschillende nieuwssectoren kunnen wel een aantal verschillen worden opgetekend. Voor zakelijk en financieel nieuws zijn het vooral de traditionele nieuwssites (53 procent), tegenover slechts 12 procent voor sociale media.
Daarentegen valt het aandeel van de nieuwssites bij community-berichtgeving terug tot 22 procent, maar stijgt de score van sociale media tot 53 procent.
Niet verrassend maar het zijn vooral de jongere consumenten die eerder sociale media als nieuwsbron gebruiken. Sociale media laten als nieuwsmedium onder millennials immers een gebruik van 47 procent optekenen, tegenover 42 procent in de leeftijdsgroep tussen dertig en vijftig jaar en 23 procent bij de vijftigplussers.
Zoekmachines halen in de nieuwsgaring van de consument nog een aandeel van 20 procent, gevolgd door email of tekstboodschappen van nieuwsorganisaties (15 procent) en familieleden of vrienden (7 procent).
En hoe staat het ermee in Nederland en België? Gebruik jij eerder traditionele nieuwsmedia als bron of is dat toch ook social media?