Social Media26.01.2019

Social media onderzoek 2019: Instagram groeit, Facebook wordt minder populair


WhatsApp nog steeds meest populair

Jaarlijks voert Newcom Research onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. Vorig jaar zagen we al dat het aantal gebruikers van Facebook sterk was afgenomen. Die daling heeft zich voortgezet, want 640.000 Nederlanders zijn in 2018 gestopt met Facebook. Het platform is daarmee dan wel een stuk minder populair geworden, het heeft nog altijd zo’n 10 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram groeide verder onder gebruikers in ons land en kreeg er 830.000 nieuwe accounts bij.

WhatsApp, Youtube en Instagram groeien

WhatsApp is het grootste sociale platform van ons land. De berichtendienst heeft inmiddels 11,9 miljoen gebruikers en groeide daarmee 3% (ten opzichte van 2018). Youtube groeide 9% en Instagram maar liefst 20%, inmiddels hebben 4,9 miljoen Nederlanders een account. Zakelijk netwerk LinkedIn doet ook goede zaken, zij kregen er een kwart miljoen meer gebruikers bij en groeiden 6%.

<em>Beeld: Newcom<\/em>
Beeld: Newcom

Pinterest groeit, Twitter en Snapchat worden minder gebruikt

Platform Pinterest groeide behoorlijk, met 18% tot 3,5 miljoen gebruikers. Snapchat en Twitter zagen het aantal gebruikers dalen. Twitter verloor maar liefst 10% van de gebruikers en Snapchat 3%.

<em>Beeld: Newcom<\/em>
Beeld: Newcom

Vooral jongeren gebruiken Facebook minder frequent

Het dagelijks gebruik van Facebook is behoorlijk afgenomen in de leeftijdsgroepen 15-19 en 20-39 jaar, zoals in onderstaande grafiek te zien is. Alleen onder de 80 plussers is een lichte stijging te zien, verder zien we bij alle leeftijdsgroepen een daling. Het tegenovergestelde zien we gebeuren bij Instagram. Daar neemt het dagelijks gebruik juist toe.

<em>Beeld: Newcom<\/em>
Beeld: Newcom
<em>Beeld: Newcom<\/em>
Beeld: Newcom

Jongeren van 15-19 gebruiken vooral WhatsApp, Instagram en Youtube

Jongeren van 15-19 jaar maken dagelijks het meest gebruik van WhatsApp, gevolgd door Instagram en Youtube. Sinds 2016 gebruiken zij Facebook al veel minder en ook het gebruik van Snapchat is het afgelopen jaar gedaald. Ook veel jonge Twitteraars van 18-24 jaar zijn het afgelopen jaar afgehaakt: 6% heeft het account opgezegd en 14% logt niet meer in.

Conclusies van het social media onderzoek 2019

<em>Beeld: Newcom<\/em>
Beeld: Newcom
...