29.01.2018
Social Media

Social media-onderzoek 2018: wat wordt het meest gebruikt?

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Het grote social media-onderzoek dat Newcom al sinds 2010 in Nederland jaarlijks houdt levert in 2018 weinig verrassende resultaten op. Instagram groeit hard en is met Snapchat en YouTube populair bij jongeren; ouderen zitten nog op Facebook maar daar heb je het dan ook wel mee gezegd; YouTube is nog steeds groot maarlang niet zo groot als WhatsApp en niemand vertrouwt social media.

Facebook

Je kunt wel zeggen dat jongeren Facebook massaal links laten liggen, maar dat is eigenlijk schromelijk overdreven. Het gebruik onder tieners tussen de 15 en 19 is gedaald van 80 procent vorig jaar naar 72 procent nu. Dat is zeker een daling, maar betekent ook dat dus nog steeds zeven van de tien jongeren een Facebook-account heeft. Het dagelijks gebruik is echter niet zo groot: ook dat daalde van 54 naar 43 procent.

Beeld: Newcom
Beeld: Newcom

Instagram & co.

Insta gaat als een trein: de dienst van Facebook heeft inmiddels meer dan vier miljoen gebruikers in Nederland en is daarmee de snelst groeiende social media-service die we gebruiken in Nederland. Dat komt ook doordat Instagram door zowel jong als oud wordt omarmd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Snapchat, dat maar 2,4 miljoen gebruikers heeft.

Die laatste is relatief sterk onder jongeren, maar ook in Nederland doet de app niet wat ze bij Snap Inc. hopen en kan het echt niet concurreren met Instagram en in harde cijfers ook zeker niet met Facebook. YouTube wordt natuurlijk heel veel gekeken, maar om die acht miljoen kijkers nou als social media-gebruiker te tellen gaat toch wat ver.

LinkedIn is de stiekeme social media-app, want al met al zitten daar toch 4,4 miljoen Nederlanders op. Ze doen er wel heel weinig mee, want LinkedIn heeft met afstand de laagste participatiegraad van alle apps. Pinterest (met ook nog drie miljoen gebruikers) doet het dan nog beter.

Beeld: Newcom
Beeld: Newcom

De grootste

De allermeeste gebruikers zijn te vinden op WhatsApp met 11,5 miljoen gebruikers, gevolgd door Facebook (bijna elf miljoen) en daarna YouTube. Dat maakt opvallend genoeg Facebook nog steeds het grootste platform dat je zou bestempelen als social media, want WhatsApp is een chatapp en YouTube is zoals ik al zei meer onze entertainment-hub. Het verlies van de jongeren doet Facebook in die zin dan toch niet genoeg pijn om de hoogste notering kwijt te raken.

De vooruitzichten voor 2019 kun je dus eigenlijk al uittekenen: meer van hetzelfde. Misschien hebben we dan al helemaal afscheid genomen van Twitter, want dat krijgt in Nederland toch geen enkele voet aan de grond, zo lijkt het. Terwijl het gretig als nieuwsbron wordt gebruikt is de zin om het als communicatieplatform te gebruiken toch niet echt aanwezig, zo lijkt het.

[Afbeeldingen © REDPIXEL – Adobe Stock]

Share this post