Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Hoewel inmiddels iedere demografische categorie actief is op social media, is er nog wel veel verschil te zien in het gebruik ervan. Zo blijkt uit onderzoek van Sprout Social.
Volgens de onderzoekers kan algemeen gesteld worden dat het vooral millennials zijn die interactie aangaan, terwijl de andere leeftijdsgroepen zich meer als een observator opstellen.
Er wordt aan toegevoegd dat adverteerders hier in hun campagnes dan ook rekening moeten houden met de verschillende karakteristieken en hun communicatie dus aan de verschillende doelgroepen aan dienen te passen.
Benaderen
“Wie ervan uitgaat dat het publiek op sociale media grote gelijkenissen vertoont, begaat een zware vergissing,” zo benadrukt Scott Brandt, marketing-directeur bij Sprout Social. “Er moet onder meer bij millennials heel andere verwachtingen worden vastgesteld dan bij babyboomers.”
“Sociale media bieden adverteerders belangrijke mogelijkheden, want men kan op één platform alle verschillende demografische categorieën bereiken. Het zou echter een grote misvatting zijn om al die consumenten op dezelfde manier te benaderen.”
Contact zoeken
Onder meer werd vastgesteld dat millennials zich sneller tot sociale media zullen richten om rechtstreeks met een merk contact te zoeken. Andere demografieën zullen eerder naar alternatieve communicatiemiddelen – zoals een telefoonnummer of e-mailadres – op zoek gaan.
Anderzijds bleek dat millennials en Generation X ongeveer twee keer ze snel geneigd zijn, dan bijvoorbeeld babyboomers, om een merk op social media te gaan volgen of een reactie achter te laten.
Maar dat werkt ook de andere kant op. Diezelfde Generation X zal ook veel sneller dan andere doelgroepen het contact met een merk verbreken als deze iets plaatst dat als ongepast wordt gezien.
Lucratief
Deze groep blijken op social media wel de meest lucratieve consumenten te zijn. Er werd immers vastgesteld dat in 70 procent aangeeft waarschijnlijk een aankoop te zullen verrichten bij een merk dat op sociale netwerken wordt gevolgd.
Verder lezen over Jongeren
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Online18.05.2023