Een ster worden op YouTube, geld verdienen met Instagram: er wordt online genoeg reclame voor gemaakt, terwijl het natuurlijk alleen die lucky few zijn die het ook maken. Tegelijkertijd is er tussen verschillende social media een enorme wedloop gaande: hoe houd je die populaire creators in huis?
Clubhouse is deze week in het nieuws om hoe het omgaat met creators. Tijdens een speciaal Creator First-programma van het bedrijf konden creators hun ideeën pitchen, maar in plaats van dat dit 1-op-1 werd gedaan, was dit out in the open op Clubhouse zelf. Iedereen kon meeluisteren naar je pitch en dat was natuurlijk niet tof. Niet alleen omdat dat het nog spannender maakt om te pitchen, maar ook omdat je kans loopt dat iemand er met je idee vandoor gaat.
De creators die erbij waren, waren echter niet alleen not amused om die redenen. Het leek erop dat Clubhouse niet genoeg bedrijven kon vinden om er een groot 1-op-1-breakout-evenement van te maken. Uiteindelijk gingen veel creators met lege handen ‘naar huis’. Lege handen en een heleboel teleurstelling. Dat is niet alleen vervelend voor deze creatievelingen, maar ook voor Clubhouse. Het is namelijk heel makkelijk om talent te verliezen aan andere social media.
Dat er altijd kapers op de kust zijn, dat zien we bijvoorbeeld tussen gamestreamplatform Twitch en YouTube. Mensen die op Twitch groot zijn geworden, stappen steeds vaker over naar YouTube omdat ze hier flinke bedragen kunnen verdienen. Zeker Clubhouse moet daarvoor oppassen: in tegenstelling tot andere social media kunnen creators namelijk niet makkelijk zorgen dat hun show in geld wordt omgezet. Je bent afhankelijk van fooitjes, dus niet van bijvoorbeeld advertenties die worden getoond.
Ondertussen is Facebook van plan om 1 miljard in creators te investeren in de komende 1,5 jaar. YouTube trekt 100 miljoen dollar uit om creators van TikTok naar zijn Shorts te trekken en dan is er ook nog Snapchat dat dagelijks 1 miljoen dollar spendeerde aan het aantrekken van creatievelingen. YouTube schijnt trouwens zelfs de helft van zijn inkomsten te spenderen aan de mensen die de video’s maken.
Stel je voor dat je een carrière wil beginnen als influencer, of laten we het positief houden: iemand die toffe video’s maakt voor een hopelijk groot en groeiend publiek. Waar begin je dan? Je moet eerst een hele studie maken van alle haken en ogen van elk platform. YouTube is in veel opzichten iets eerlijker dan Facebook. Facebook biedt creators -net als YouTube- de optie om geld te krijgen voor de advertenties die bij hun video’s worden geplaatst. Wat Facebook echter vooral rijk maakt, zijn de advertenties overal en nergens op het platform: daarvan zien creators niets.
Om geld te verdienen op social media, moet je veel doen. Wil je 100.000 dollar verdienen op YouTube, dan moet je minimaal 1.000 YouTube-abonnees hebben. Dat valt nog mee, maar je hebt ook nog eens 24 miljoen jaarlijkse views nodig. Wanneer je eenmaal in het YouTube Partnerprogramma zit, dan kun je rekenen op 55 procent van de inkomsten op je video’s (wat ongeveer 7,60 dollar per 1.000 views schijnt te zijn).
Er zit veel verschil in de ene of de andere influencer, maar een onderzoek van Traackr toonde een paar jaar geleden aan: Wil je op Instagram geld verdienen, dan moet je voor 100.000 dollar zo’n 5.000 Instagram-volgers hebben. Ook vrij weinig, maar je hebt er ook gemiddeld 308 gesponsorde posts voor nodig. TikTok wint het echter waar het gaat om hoge aantallen: voor 100.000 dollar heb je 10.000 TikTok-abonnees nodig en meer dan 270 miljoen views. Aan de andere kant fluctueert dit natuurlijk enorm. Misschien lukt het je om de een of andere reden wel om een sponsorcontract met Nike te krijgen met je 10.000 volgers op TikTok, en verdien je daar al 100.000 dollar mee omdat hij volledig viraal gaat.
Het is daardoor dan ook moeilijk om te zeggen hoeveel je echt omzet met je online bezigheden. Veel populaire YouTubers en Instagrammers doen er ook wat geheimzinnig over. Eén ding dat zeker is, dat is dat je er veel research en tijd in moet steken om te bedenken voor welk platform je kiest. Hoe Facebook die toegezegde 1 miljard dollar precies gaat besteden is een groot vraagteken, maar er is maar één manier om daar een deel van te krijgen en dat begint in ieder geval bij geweldige content maken. Zo goed, dat Facebook en YouTube er ruzie om maken.
Fotocredits: 99mimimi