Social Media28.09.2021

​Social media-bedrijven vechten om creators


Inkomsten verschillen enorm

Een ster worden op YouTube, geld verdienen met Instagram: er wordt online genoeg reclame voor gemaakt, terwijl het natuurlijk alleen die lucky few zijn die het ook maken. Tegelijkertijd is er tussen verschillende social media een enorme wedloop gaande: hoe houd je die populaire creators in huis?

Clubhouse

Clubhouse is deze week in het nieuws om hoe het omgaat met creators. Tijdens een speciaal Creator First-programma van het bedrijf konden creators hun ideeën pitchen, maar in plaats van dat dit 1-op-1 werd gedaan, was dit out in the open op Clubhouse zelf. Iedereen kon meeluisteren naar je pitch en dat was natuurlijk niet tof. Niet alleen omdat dat het nog spannender maakt om te pitchen, maar ook omdat je kans loopt dat iemand er met je idee vandoor gaat.

De creators die erbij waren, waren echter niet alleen not amused om die redenen. Het leek erop dat Clubhouse niet genoeg bedrijven kon vinden om er een groot 1-op-1-breakout-evenement van te maken. Uiteindelijk gingen veel creators met lege handen ‘naar huis’. Lege handen en een heleboel teleurstelling. Dat is niet alleen vervelend voor deze creatievelingen, maar ook voor Clubhouse. Het is namelijk heel makkelijk om talent te verliezen aan andere social media.

Twitch versus YouTube

Dat er altijd kapers op de kust zijn, dat zien we bijvoorbeeld tussen gamestreamplatform Twitch en YouTube. Mensen die op Twitch groot zijn geworden, stappen steeds vaker over naar YouTube omdat ze hier flinke bedragen kunnen verdienen. Zeker Clubhouse moet daarvoor oppassen: in tegenstelling tot andere social media kunnen creators namelijk niet makkelijk zorgen dat hun show in geld wordt omgezet. Je bent afhankelijk van fooitjes, dus niet van bijvoorbeeld advertenties die worden getoond.

Ondertussen is Facebook van plan om 1 miljard in creators te investeren in de komende 1,5 jaar. YouTube trekt 100 miljoen dollar uit om creators van TikTok naar zijn Shorts te trekken en dan is er ook nog Snapchat dat dagelijks 1 miljoen dollar spendeerde aan het aantrekken van creatievelingen. YouTube schijnt trouwens zelfs de helft van zijn inkomsten te spenderen aan de mensen die de video’s maken.

Creators

Stel je voor dat je een carrière wil beginnen als influencer, of laten we het positief houden: iemand die toffe video’s maakt voor een hopelijk groot en groeiend publiek. Waar begin je dan? Je moet eerst een hele studie maken van alle haken en ogen van elk platform. YouTube is in veel opzichten iets eerlijker dan Facebook. Facebook biedt creators -net als YouTube- de optie om geld te krijgen voor de advertenties die bij hun video’s worden geplaatst. Wat Facebook echter vooral rijk maakt, zijn de advertenties overal en nergens op het platform: daarvan zien creators niets.

Om geld te verdienen op social media, moet je veel doen. Wil je 100.000 dollar verdienen op YouTube, dan moet je minimaal 1.000 YouTube-abonnees hebben. Dat valt nog mee, maar je hebt ook nog eens 24 miljoen jaarlijkse views nodig. Wanneer je eenmaal in het YouTube Partnerprogramma zit, dan kun je rekenen op 55 procent van de inkomsten op je video’s (wat ongeveer 7,60 dollar per 1.000 views schijnt te zijn).

Geld verdienen op Instagram

Er zit veel verschil in de ene of de andere influencer, maar een onderzoek van Traackr toonde een paar jaar geleden aan: Wil je op Instagram geld verdienen, dan moet je voor 100.000 dollar zo’n 5.000 Instagram-volgers hebben. Ook vrij weinig, maar je hebt er ook gemiddeld 308 gesponsorde posts voor nodig. TikTok wint het echter waar het gaat om hoge aantallen: voor 100.000 dollar heb je 10.000 TikTok-abonnees nodig en meer dan 270 miljoen views. Aan de andere kant fluctueert dit natuurlijk enorm. Misschien lukt het je om de een of andere reden wel om een sponsorcontract met Nike te krijgen met je 10.000 volgers op TikTok, en verdien je daar al 100.000 dollar mee omdat hij volledig viraal gaat.

Het is daardoor dan ook moeilijk om te zeggen hoeveel je echt omzet met je online bezigheden. Veel populaire YouTubers en Instagrammers doen er ook wat geheimzinnig over. Eén ding dat zeker is, dat is dat je er veel research en tijd in moet steken om te bedenken voor welk platform je kiest. Hoe Facebook die toegezegde 1 miljard dollar precies gaat besteden is een groot vraagteken, maar er is maar één manier om daar een deel van te krijgen en dat begint in ieder geval bij geweldige content maken. Zo goed, dat Facebook en YouTube er ruzie om maken.

Fotocredits: 99mimimi

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Verder lezen over Social Network

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Verder lezen over TikTok

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI