Als je je verdiept in social media ontkom je er niet aan om je ook bezig te houden met doelstellingen, KPI en ROI oftewel: “social media analytics.” Maar wat is dit nu precies? Wat meet je dan en welke actie onderneem je? Die vragen zijn een stuk lastiger te beantwoorden. Laten we even helemaal bij het begin beginnen dan volgt het antwoord later.
Deze stellingen kent iedereen die zich met enige regelmaat op het internet begeeft:
“Social media hebben de traditionele marketing getransformeerd!”
“Social media verhogen de naamsbekendheid van jouw bedrijf!”
“Social media geven je de mogelijkheid om real-time met klanten te communiceren!”
Dat klinkt goed! Deze stellingen zijn voor veel mensen en bedrijven de reden geweest de eerst stappen re zetten op sociale media. Voor velen van hen bleek de toegevoegde waarde er inderdaad te zijn en moet je nu eens kijken. Het vakgebied begint echt volwassen te worden. Maar laten we eerlijk zijn. Deze mooie kreten zijn natuurlijk best vaag. We kunnen het ons bijna niet voorstellen, maar ook een heel groot deel van vooral mkb bedrijven doet nog helemaal niets met sociale media. En dat heeft alles te maken met de belangrijkste vraag: “Wat moet je nu doen om succesvol te zijn?” . Er is helaas geen kant en klaar recept voor succes met sociale media, maar een aantal handvatten is er wel. Om te beginnen moet je als bedrijf heel goed weten wat je bedrijfsdoelstellingen zijn. Pas als je weet wat je met je bedrijf wilt bereiken kan je kijken op welke wijze social media daar aan bij kunnen dragen.
En geloof het of niet die doelstellingen verschillen eigenlijk helemaal niet zo van de jaren voordat we massaal social media zijn gaan gebruiken. Toen we nog gewoon de papieren krant lazen, naar de radio luisterden en uitgebreide catalogi maakten waarin we een mooi overzicht gaven van alle beschikbare producten. Kan je het je nog voorstellen? Uiteindelijk wil je gewoon je product of dienst aan de man brengen! Brood op de plank! Toch?
Stand out from the crowd!
Naast deze verkoopdoelstellingen heb je vast nog een aantal andere wensen: Je wilt een betekenisvolle relatie met je klanten. Ze een onvergetelijke gebruikerservaring bieden. En belangrijk je wilt ze raken zodat je klanten een goed gevoel hebben bij je merk. En liever nog: dat ze dit goede gevoel gaan delen met anderen. Al deze zaken beginnen met vertrouwen. En kijk, nu komen we weer bij sociale media. Sociale media kan je heel goed gebruiken om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en enthousiaste klanten een platform te bieden over je producten of diensten te praten.
Vertrouwen verdienen
Mensen moeten je eerst kennen (know). Een goed gevoel bij je krijgen (like) en je vervolgens gaan vertrouwen (trust). Pas dan zijn mensen bereid om tot een aankoop over te gaan. En dit proces kan je heel goed orkestreren via social media. Om dit te bereiken kan je via sociale media werken aan je naamsbekendheid (know) door het vergaren van volgers en likes. door het delen van de juiste content e. Door te laten zien dat je benaderbaar en oprecht bent werk je aan je reputatie (like). En door te laten zien op welke vakgebieden je specialist bent door het het delen van je kennis en relevante content wek je vertrouwen. (trust)
Met deze zaken in je achterhoofd kan je bouwen aan je eigen online community en met je doelgroep in gesprek komen en beter nog je community met elkaar in gesprek laten komen.
Als je al geen gebruik maakte van social media, ben je na het lezen van dit artikel overtuigd. Niet? Als je slim en zakelijk denkt dan wijk je natuurlijk niet af van de doelstellingen waar we het eerder in dit artikel al over hadden. Om te weten of je bezig bent met het realiseren van je doelstellingen zul je op enige wijze moeten gaan meten.
Actie en reactie
Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je lekker bezig bent op verschillende sociale media. Je community groeit gestaag. Je deelt relevante content waar je publiek dol op is en het aantal conversies bezorgen je een goed humeur. En ook van het aantal bezoekers op je website wordt je erg blij! Goed hoor. Maar dan, heel langzaam verandert dat. De likes blijven uit en je content wordt veel minder gedeeld. Een ook je conversies en websitebezoekers nemen af. Wat is er toch aan de hand?
Tijd: beperkt beschikbaar
Gelukkig is online alles te meten. Je hebt voldoende tools tot je beschikking. Je hebt een site waar je het bereik van je berichten kunt achter halen en een tool die je verteld hoeveel kliks je hebt op je berichten. Dan heb je natuurlijk ook nog je Facebook statistieken en Linkedin biedt ook inzicht in hoe goed berichten het hebben gedaan. Mooi al die statistiekjes, maar wat een werk. Om het uberhaupt te lezen en dan moet je er ook nog actie op ondernemen.
Hoe plezierig zou het zijn wanneer je alles op 1 plek vindt. Dat je dagelijks of wekelijks een overzicht hebt van hoe jij het doet op sociale media. Dat zou je erg veel tijd schelen. Tijd die je ook kunt gebruiken om je resultaten te verbeteren.
Hoeveel mensen heeft je content bereikt? Hoeveel mensen waren erbij betrokken. Is dit gestegen of gedaald? Hoeveel mentions, favorites, of retweets heb je totaal gekregen? En de afgelopen dertig dagen? Dit zijn metrics die je graag wilt weten. In de Analytics feature van SocialSensr is dit straks beschikbaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe Analyticsfunctie. Je ziet straks precies wat je hebt gedaan en hoe je doelgroepen zich gedragen op Facebook, Twitter, en LinkedIn pagina’s.
En de reden is….
Misschien heeft de daling van het verkeer naar je website wel te maken met verspreiden van de verkeerde soort content. Het past niet (meer) bij je publiek. Dat wil je graag zeker weten zodat je de juiste acties kunt ondernemen. In SocialSensr is het mogelijk om ook verder te in zoomen en de prestaties van individuele berichten te bekijken.
De resultaten van je inspanningen, die je kunt aflezen in je Analytics panel (of via andere tools), kunnen enorme invloed hebben op vervolgacties en keuzes. Misschien moet je de manier waarop je je content nu verspreidt wel aanpassen. Door het identificeren van trends in de prestaties en de betrokkenheid van je publiek kan je ook valkuilen voorkomen. Besteed dus aandacht aan wat wel en wat niet werkt. Als je hiervoor een goede Analyse tool gebruikt zullen je vervolgstappen succesvoller zijn.
Waarom zou je zoveel creativiteit, moeite en tijd aan sociale media besteden als je nooit meet wat het oplevert? Social media analytics laten je je impact meten. Zonder gebruik te maken van analyse tools komt een social media marketing campagne neer op het gooien van een bal in de ruimte. Er is geen zwaartekracht om het terug te brengen en je hebt geen idee waar je de bal naar toe hebt gegooid. Je inspanningen zijn niet meer dan een oneindige beweging die je niet kunt begrijpen of vasthouden. En jij benadert het gebruik van social media zakelijk. Toch? Gebruik dus analytics die richting geven aan je inspanningen zodat je marketing campagnes niet in het luchtledige zullen verdwalen.
Dit is een artikel van SocialSensr, The Next Step in Social Media Management. SocialSensr is een innovatieve tool waarmee je Twitter, Facebook en LinkedIn binnen 1 omgeving kunt beheren. Je kunt SocialSensr 30 dagen gratis uitproberen.