28.04.2022
Social Media

​Snapchat wil nog meer shopping en nog meer augmented reality

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

5 triljoen keer zijn de lenzen van Snapchat al gebruikt en het aantal Snaps dat wordt gemaakt voor het Discover-gedeelte is vijf keer meer dan een jaar geleden. Terwijl Instagram, YouTube en TikTok ruzie maken om wie het beste is met video, bewandelt Snap een heel ander pad. Het pad van nog meer augmented reality, nog meer shopping en nog meer verrassen.

Tijdens de jaarlijkse Partner Summit van het bedrijf, dat niet geheel willekeurig ‘Back to Reality’ werd genoemd, heeft Snap nieuwe mogelijkheden aangekondigd voor augmented reality. Het liet onder andere meer zien van de initiatieven die het heeft op het gebied van educatie. Zo kun je via bepaalde Snapchat-filters gebarentaal oefenen en kun je meer leren over bepaalde prehistorische dieren dankzij samenwerkingen met musea.

Shopping-lenzen op Snapchat

Daarnaast is shopping groot op Snapchat. Meer dan 250 miljoen Snapchatters heeft al eens gebruikgemaakt van de augmented reality-shopping-lenzen (in totaal zelfs meer dan 5 miljard keer). Hiermee kun je bijvoorbeeld zien hoe een bepaald kledingstuk je Bitmoji staat. Het is de bedoeling dat er ook meer opties komen om te zien hoe iets jou persoonlijk staat. Zo kun je van Puma-schoenen straks zien of ze staan door direct je voeten te filmen. Puma en Snapchat fungeren vervolgens als digitale schoenenwinkelmedewerker en poef! je hebt de schoenen (virtueel) aan.

Je kunt veel van dit soort ervaringen ook al vinden op Snapchat, zoals Zenni Optical, dat meer brillen verkoopt door ze virtueel beschikbaar te maken op het social medium. Door de kunstmatige intelligentie van Snapchat die zorgt voor de perfecte maat van een product, is het rendement hierop 42 procent hoger dan bij lenzen die wel ‘passen’ mogelijk maken in de vorm van uitproberen, maar niet ‘passen’ in de vorm van: de passende maat. Om dit soort pasmomenten nog beter te maken voor Snapchatters, komt het met Dress Up. Dress Up is een speciaal gedeelte binnen Snapchat met als enige doel om je in AR kleding en schoenen te laten passen van ontwerpers en merken. Echt passen, waarbij het kledingstuk zo realistisch mogelijk moet ‘staan’.

Bedrijven die lenzen maken

Snapchat komt met nog iets, namelijk een 3D Asset Manager. “Dit maakt het voor bedrijven sneller en eenvoudiger om augmented reality winkelervaringen te bouwen. Merken kunnen vanaf nu 3D-modellen aanvragen en beheren voor elk product in hun catalogus. Shopping Lenses kunnen nu in slechts enkele seconden en zonder extra kosten worden gecreëerd. Dit zal de conversie verhogen en retouren verminderen.” Dat laatste zou fantastisch zijn qua duurzaamheid, want dat scheelt weer artikelen terugsturen, met alle ingewikkelde, dure en milieubelastende gevolgen van dien. Tegelijkertijd inspireert het ook om juist meer te shoppen en te bestellen, wat juist wat minder goed is voor het milieu.

Naast shopping wil Snap meer inzetten op festivals. Specifiek evenementen van LiveNation, waarbij het voorbeelden gaf van hoe de lenzen kunnen dienen om een concert nog meer tot leven te brengen. Zo ontstaan er naast het podium ineens grote neonkleurige bloemen of kun je iemand een bandshirt geven door diegene zijn shirt van een soort digitale sticker te voorzien. Snapchat is ooit groot geworden dankzij zijn AR-filters en het is duidelijk dat het social medium wilt voortborduren op waar zijn kracht ligt: bij augmented reality.

600 miljoen maandelijkse gebruikers

Snapchat heeft wereldwijd ruim 600 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan 332 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat is nog lang niet zoveel als Facebook, maar alsnog een zeer indrukwekkend aantal. Dat doet het echter niet alleen: dankzij partners die lenzen maken groeit het platform ook meer. Er zijn al 2,5 miljoen lenzen gemaakt door ontwikkelaars wereldwijd. Deze lenzen werden vele biljoenen keren bekeken. Voor die partners heeft Snapchat een cloud met tools aangekondigd waarmee het nog makkelijker moet worden om lenzen te maken en te verspreiden.

Denk bijvoorbeeld aan Storage Services waardoor je je werk aan een lens kunt opslaan en overal waar je maar bent kunt opvragen. Maar ook Location Services waardoor je je lens op een heel specifieke plek beschikbaar kunt maken. Zo heeft LEGO een lens gemaakt waarmee je in Londen allemaal bouwwerken kunt zien die met een filter dus over de echte wereld heen worden gelegd. Tot slot kunnen er met Multi-User Services augmented ervaringen met meerdere mensen binnen dezelfde lens op hetzelfde moment plaatsvinden.

Realistische Ray Tracing

Nog veel interessanter is echter de nieuwe functie van Ray Tracing, die later komt. Hiermee kun je in bijvoorbeeld een luxe broche met hierin een edelsteen de weerspiegeling zien van jezelf en wat er om je heen gebeurt. In het voorbeeld dat Snapchat liet zien zag dat er levensecht uit, wat niet alleen zorgt voor een cool effect van jezelf, maar ook maakt het het object aanzienlijk meer levendig. Deze AR-ervaringen komen onder andere naar Lollapalooza in Chicago en Wireless Festival in Londen.

Tot slot kwam Snapchat nog met een fascinerende gadget op de proppen: Pixy. Pixy is een een vliegende camera die zelfstandig werkt. Hij vliegt een paar meter boven je hoofd, maakt foto’s en video’s en landt vervolgens weer in je hand, waarna je hem eventueel weer in je zak doet (want zo klein is hij). Wat hij filmt is terug vinden in Snapchat Memories. Enige nadeel is dat dit grappige drone-apparaat alleen in de Verenigde Staten en Frankrijk beschikbaar is.

Metaverse

Gelukkig zijn de meeste zojuist aangekondigde nieuwe mogelijkheden voor iedereen bedoeld en zullen vooral de shop-ervaringen en de speciale festival-ervaringen van Snapchat aanzienlijk worden verbeterd. Hoe realistischer een kledingstuk immers op je kan worden geprojecteerd door middel van augmented reality en kunstmatige intelligentie, hoe beter je kunt oordelen. Bovendien is de komst van steeds betere augmented reality sowieso een grote plus: zeker met het op poten zijnde metaverse van onder andere Meta. Snapchat heeft nog geen uitspraken gedaan over wat zijn rol mogelijk zal worden in een metaverse, maar dat het een rol heeft, dat is in ieder geval qua technologische innovatie (en deze wervelwind aan aankondigingen) duidelijk.

Share this post