Social Media28.04.2022

​Snapchat wil nog meer shopping en nog meer augmented reality


5 triljoen keer zijn de lenzen van Snapchat al gebruikt en het aantal Snaps dat wordt gemaakt voor het Discover-gedeelte is vijf keer meer dan een jaar geleden. Terwijl Instagram, YouTube en TikTok ruzie maken om wie het beste is met video, bewandelt Snap een heel ander pad. Het pad van nog meer augmented reality, nog meer shopping en nog meer verrassen.

Tijdens de jaarlijkse Partner Summit van het bedrijf, dat niet geheel willekeurig ‘Back to Reality’ werd genoemd, heeft Snap nieuwe mogelijkheden aangekondigd voor augmented reality. Het liet onder andere meer zien van de initiatieven die het heeft op het gebied van educatie. Zo kun je via bepaalde Snapchat-filters gebarentaal oefenen en kun je meer leren over bepaalde prehistorische dieren dankzij samenwerkingen met musea.

Shopping-lenzen op Snapchat

Daarnaast is shopping groot op Snapchat. Meer dan 250 miljoen Snapchatters heeft al eens gebruikgemaakt van de augmented reality-shopping-lenzen (in totaal zelfs meer dan 5 miljard keer). Hiermee kun je bijvoorbeeld zien hoe een bepaald kledingstuk je Bitmoji staat. Het is de bedoeling dat er ook meer opties komen om te zien hoe iets jou persoonlijk staat. Zo kun je van Puma-schoenen straks zien of ze staan door direct je voeten te filmen. Puma en Snapchat fungeren vervolgens als digitale schoenenwinkelmedewerker en poef! je hebt de schoenen (virtueel) aan.

Je kunt veel van dit soort ervaringen ook al vinden op Snapchat, zoals Zenni Optical, dat meer brillen verkoopt door ze virtueel beschikbaar te maken op het social medium. Door de kunstmatige intelligentie van Snapchat die zorgt voor de perfecte maat van een product, is het rendement hierop 42 procent hoger dan bij lenzen die wel ‘passen’ mogelijk maken in de vorm van uitproberen, maar niet ‘passen’ in de vorm van: de passende maat. Om dit soort pasmomenten nog beter te maken voor Snapchatters, komt het met Dress Up. Dress Up is een speciaal gedeelte binnen Snapchat met als enige doel om je in AR kleding en schoenen te laten passen van ontwerpers en merken. Echt passen, waarbij het kledingstuk zo realistisch mogelijk moet ‘staan’.

Bedrijven die lenzen maken

Snapchat komt met nog iets, namelijk een 3D Asset Manager. “Dit maakt het voor bedrijven sneller en eenvoudiger om augmented reality winkelervaringen te bouwen. Merken kunnen vanaf nu 3D-modellen aanvragen en beheren voor elk product in hun catalogus. Shopping Lenses kunnen nu in slechts enkele seconden en zonder extra kosten worden gecreëerd. Dit zal de conversie verhogen en retouren verminderen.” Dat laatste zou fantastisch zijn qua duurzaamheid, want dat scheelt weer artikelen terugsturen, met alle ingewikkelde, dure en milieubelastende gevolgen van dien. Tegelijkertijd inspireert het ook om juist meer te shoppen en te bestellen, wat juist wat minder goed is voor het milieu.

Naast shopping wil Snap meer inzetten op festivals. Specifiek evenementen van LiveNation, waarbij het voorbeelden gaf van hoe de lenzen kunnen dienen om een concert nog meer tot leven te brengen. Zo ontstaan er naast het podium ineens grote neonkleurige bloemen of kun je iemand een bandshirt geven door diegene zijn shirt van een soort digitale sticker te voorzien. Snapchat is ooit groot geworden dankzij zijn AR-filters en het is duidelijk dat het social medium wilt voortborduren op waar zijn kracht ligt: bij augmented reality.

600 miljoen maandelijkse gebruikers

Snapchat heeft wereldwijd ruim 600 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan 332 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat is nog lang niet zoveel als Facebook, maar alsnog een zeer indrukwekkend aantal. Dat doet het echter niet alleen: dankzij partners die lenzen maken groeit het platform ook meer. Er zijn al 2,5 miljoen lenzen gemaakt door ontwikkelaars wereldwijd. Deze lenzen werden vele biljoenen keren bekeken. Voor die partners heeft Snapchat een cloud met tools aangekondigd waarmee het nog makkelijker moet worden om lenzen te maken en te verspreiden.

Denk bijvoorbeeld aan Storage Services waardoor je je werk aan een lens kunt opslaan en overal waar je maar bent kunt opvragen. Maar ook Location Services waardoor je je lens op een heel specifieke plek beschikbaar kunt maken. Zo heeft LEGO een lens gemaakt waarmee je in Londen allemaal bouwwerken kunt zien die met een filter dus over de echte wereld heen worden gelegd. Tot slot kunnen er met Multi-User Services augmented ervaringen met meerdere mensen binnen dezelfde lens op hetzelfde moment plaatsvinden.

Realistische Ray Tracing

Nog veel interessanter is echter de nieuwe functie van Ray Tracing, die later komt. Hiermee kun je in bijvoorbeeld een luxe broche met hierin een edelsteen de weerspiegeling zien van jezelf en wat er om je heen gebeurt. In het voorbeeld dat Snapchat liet zien zag dat er levensecht uit, wat niet alleen zorgt voor een cool effect van jezelf, maar ook maakt het het object aanzienlijk meer levendig. Deze AR-ervaringen komen onder andere naar Lollapalooza in Chicago en Wireless Festival in Londen.

Tot slot kwam Snapchat nog met een fascinerende gadget op de proppen: Pixy. Pixy is een een vliegende camera die zelfstandig werkt. Hij vliegt een paar meter boven je hoofd, maakt foto’s en video’s en landt vervolgens weer in je hand, waarna je hem eventueel weer in je zak doet (want zo klein is hij). Wat hij filmt is terug vinden in Snapchat Memories. Enige nadeel is dat dit grappige drone-apparaat alleen in de Verenigde Staten en Frankrijk beschikbaar is.

Metaverse

Gelukkig zijn de meeste zojuist aangekondigde nieuwe mogelijkheden voor iedereen bedoeld en zullen vooral de shop-ervaringen en de speciale festival-ervaringen van Snapchat aanzienlijk worden verbeterd. Hoe realistischer een kledingstuk immers op je kan worden geprojecteerd door middel van augmented reality en kunstmatige intelligentie, hoe beter je kunt oordelen. Bovendien is de komst van steeds betere augmented reality sowieso een grote plus: zeker met het op poten zijnde metaverse van onder andere Meta. Snapchat heeft nog geen uitspraken gedaan over wat zijn rol mogelijk zal worden in een metaverse, maar dat het een rol heeft, dat is in ieder geval qua technologische innovatie (en deze wervelwind aan aankondigingen) duidelijk.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Augmented Reality

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Verder lezen over Snapchat

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Wist je dat zo'n 3,75 miljoen Nederlanders dagelijks een AR-lens gebruiken? Dit zijn de populaire lenzen van dit moment.

Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland