Snap is al een tijdje bezig met de beursgang. Om eventuele investeerders te bewijzen dat ze een camera company zijn worden de kekke fotobrillen genaamd Spectacles vanaf vandaag niet meer in random pop-up automaten verkocht, maar gewoon online, via spectacles.com. Voordat je in alle haast tien van die dingen gaat bestellen voor 130 dollar per stuk even het slechte nieuws: Snap levert op de eerste dag alleen maar in Amerika.
Het is nog steeds een grote stap als je in de markt bent voor een zonnebril die ook foto’s en korte video’s kan maken, want nu hoef je alleen maar iemand te kennen die in Amerika woont en ze wil doorsturen, waar nog bij komt dat ook de tweedehandsmarkt tot rust zal komen en ze op eBay ook betaalbaarder zullen worden. Of de Spectacles binnenkort ook officieel in Nederland te koop zullen zijn is nog de vraag, maar aangezien Snap met geen woord rept over internationale verkoop zou dat nog wel eens even kunnen duren.
Snap wil met deze beweging bewijzen dat ze ook geld kunnen verdienen aan de Spectacles, wat tot nu toe nog niet het geval is. Ze worden goed ontvangen, zo vertelt een woordvoerder van Snap, maar dat heeft zich nog niet vertaald in winst. Kan ook moeilijk, als je een ingewikkeld systeem bedenkt met kiosks die steeds maar op één plek in de VS staan en waar mensen in de rij moeten om hun bril af te rekenen. In datzelfde gesprek blijkt echter ook dat Snap verwacht dat er voorlopig meer kosten worden gemaakt dan de Spectacles zullen opleveren.
Het zal de gebruikers niet veel uitmaken, die zijn best blij met de fotobril en doordat de opgenomen video ook nog eens een apart formaat heeft (dat Instagram niet kan kopiëren) zal onmiddellijk duidelijk zijn als iets vanuit Snapchat met Spectacles is opgenomen. Het is in die zin ook niet erg dat er geen dikke winst gemaakt wordt op de hardware, als dat zorgt dat Snapchat vitaal blijft en er veel Snaps gemaakt en gekeken worden. Of de investeerders dat straks bij de beursgang ook vinden? Dat zien we snel genoeg. Intussen kunnen wij beginnen met importeren.
[Afbeeldingen © Snap Inc.]