Snapchat gaat er binnenkort flink anders uit zien, maar dat houdt Snap Inc. niet tegen om ook nu nog nieuwe functies in de social media app te zetten naar aanloop van de nieuwe versie die 4 december komt.
Er wordt op dit moment een update uitgerold die slimme filters heeft. Die zien wat er in je snaps zit en proberen dan een contextgevoelig filter of rand te vinden die bij die dingen past. Daarbij wordt gebruik gemaakt van fotoherkenning via AI.
Er zijn verschillende categorieën die op dit moment herkend worden: dieren (natuurlijk), sport, voedsel maar ook plekken als het strand. Dat werkt niet alleen als je zelf een foto maakt, zo zegt Mashable, maar ook als je gewoon via Google een foto zoekt en die in je snaps gebruikt. Het aantal filters en randen is nog redelijk beperkt op dit moment.
Dit is natuurlijk wel een functie die je kunt verkopen aan bedrijven. Een eigen filter die zichtbaar wordt als iemand een bepaald object in de lens heeft zou vermoedelijk wel wat geld waard kunnen zijn voor bepaalde bedrijven die de Snapchatters als doelgroep hebben. Komt goed uit, want Snap heeft het hard nodig.
Je zult de nieuwe opties trouwens niet in het menu zien staan als jouw versie van Snapchat de update al heeft: het enige dat je hoeft te doen voor dit soort filters is op het onderwerp richten en scherpstellen. Dan zou de filter vanzelf moeten verschijnen.
Gebeurt dat niet, dan heb je de update nog niet gehad. Die komt er toch snel aan, want met de grote redesign die al over een week gaat landen is er niet meer veel tijd om dit uit te rollen naar gebruikers. Komt goed dus!
[Afbeeldingen © Snapchat / Steph Bacon / Google image search]