Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Snapchat geeft ouders meer mogelijkheden om te zorgen dat hun tieners geen zaken op Snapchat zien die niet voor tieners bestemd zijn. Tieners krijgen wel een melding wanneer hun ouders gebruik willen maken van deze content control. Het heet in het Nederlands ‘gevoelige content beperken’ en dit is wat het inhoudt.
Content controls op Snapchat
Het is een uitbreiding van het Family Center, dat Snapchat vorig jaar introduceerde om ouders en verzorgers meer inzicht te geven in het online leven van hun kind op Snapchat. Denk daarbij aan de contacten die het kind heeft, zonder daarbij ook daadwerkelijk de inhoud van de gesprekken vrij te geven. Kinderen zijn enorm beïnvloedbaar en hoewel social media zoals Snap en TikTok niet voor 13 jaar en jonger zijn, zijn er ook veel kinderen die gebruikmaken van deze social media. Ook tieners zijn enorm beïnvloedbaar, waardoor het prettig is als ouders iets meer inzicht hebben in wie zoal met hun kind spreken.
Content Controls is een uitbreiding hiervan, die niet gaat om contacten, maar om content. Je kunt als ouders de toegang voor gevoelige of suggestieve content beperken in zowel Stories als Spotlight. Al geeft Snapchat wel aan dat er nooit content op Snapchat wordt toegestaan die niet-gemodereerd is. Het kan natuurlijk zijn dat je als ouders net even een andere mening hebt over wat jouw tiener beter wel of niet kan zien. Denk bijvoorbeeld aan zeer gelovige ouders of mensen die een kind hebben met bepaalde trauma’s.
Hulp voor ouders
Nu de chatbot van Snap, My AI (gebaseerd op ChatGPT) live is, wil Snapchat ouders ook meer tools geven om op het gebruik van die bot meer invloed te krijgen. In ieder geval maakt het social medium wel vast de community guidelines van het social medium openbaar: iets dat normaal alleen met bedrijven wordt gedeeld. Zo krijgen mensen meer inzicht in welke content verboden is, wanneer content wordt aanbevolen in de Stories en Spotlight en welke inhoud als ‘gevoelig’ wordt aangemerkt. Het legt niet zijn volledige algoritme bloot, maar onthult dus wel iets meer over hoe het werkt, om ouders beter op de hoogte te houden.
Snapchat is ook in Nederland razend populair. Het bereik was vorig jaar nog 90 procent van de jongeren tussen de 13 en 24 jaar.
Verder lezen over Jongeren
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Search30.10.2023
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok
TikTok onderneemt actieSocial Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024
Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024