Snapchat-gebruikers in de VS werden afgelopen weekend getrakteerd op de allereerste Snapchat advertentie. Dat advertenties eraan zaten te komen was al eerder aangekondigd en afgelopen vrijdag kondigde Snapchat op de eigen blog aan dat het dit weekend dan echt zou gaan gebeuren.
Advertenties zijn over het algemeen nooit leuk. Maar in tegenstelling tot advertenties op andere social media als Twitter en Facebook, pakt Snapchat het een stuk minder agressief aan. Wil je de advertentie niet zien? Dan krijg je hem ook niet te zien. De advertentie staat namelijk tussen “your stories” en je ziet hem alleen als je hem daadwerkelijk opent. 24 uur nadat de advertentie ontvangen is, zal hij ook weer verdwijnen. Voor gebruikers kan het eigenlijk niet mooier, als er dan toch advertenties moeten verschijnen, dan is deze manier zeker mee te leven.
Of het voor adverteerders ook zo interessant is, is nog maar de vraag. Want hoeveel mensen openen daadwerkelijk de advertenties? En wanneer moet er door de adverteerder betaald worden? Betaalt de adverteerder alle verzonden advertenties, of alleen de advertenties die daadwerkelijk geopend worden. Het verdienmodel is op dit moment nog niet duidelijk.
Wat wel duidelijk is, is de reden waarom Snapchat advertenties plaatst. Op Snapchat’s blog wordt het antwoord gegeven, het antwoord is naar eigen zeggen niet verrassend: “we moeten geld verdienen. Advertenties zorgen er voor dat we onze service kunnen onderhouden terwijl er nette content aan Snapchatters geleverd wordt. We beloven dat we het geld gebruiken om de Snapchat-community te blijven verrassen met meer fantastische producten. Want dat doen we met liefde.”
Wat nu eigenlijk de eerste advertentie van Snapchat was? Een reclame voor de film ‘Ouija’ die vanaf vrijdag in de VS te zien is. Een advertentie die voor een groot gedeelte van de (jonge) doelgroep waarschijnlijk interessant is.
We zijn benieuwd hoe de advertenties op Snapchat de komende tijd ontwikkelen en wanneer we de eerste advertenties in Nederland te zien krijgen.
Beeld: Business Insider