Social Media20.07.2016

Snapchat doet patentaanvraag voor beeldherkenning voor reclames


Maak je een Snap van je kop koffie in de ochtend? Hoe zou het zijn dat je dan een filter van Starbucks eroverheen kunt plaatsen? Het zou binnenkort zo maar eens mogelijk kunnen zijn op Snapchat. Het bedrijf heeft namelijk een patentaanvraag gedaan voor beeldherkenning van foto’s. Gebruikers zouden reclameboodschappen moeten krijgen naar aanleiding van beelden die ze eerder hebben verzonden naar vrienden. De patentaanvraag is in januari van dit jaar gedaan.

In combinatie met locatiegegevens zouden de reclames nog gerichter kunnen worden ingezet. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingsbon uitdelen. Er zijn nu al locatiefilters op Snapchat. Deze zijn vaak te vinden in steden of als er een evenement is. Filters kunnen gekocht worden door bedrijven.

Voorbeeld van hoe een dergelijke advertentie op Snapchat werkt.
Voorbeeld van hoe een dergelijke advertentie op Snapchat werkt.

In de patentaanvraag zie je een voorbeeld van een kop koffie, maar ook van bijvoorbeeld the Empire State Building. Als iemand daar een foto van maakt, kun je als je aan het swipen bent naar een filter, een overlay krijgen van King Kong die aan de top van het gebouw hangt, of iets dergelijks. De patentaanvraag is natuurlijk gewoon maar een patentaanvraag en hoeft dus niet noodzakelijk overeen te komen met concrete plannen van Snapchat. Als Snapchat deze functie echt gaat integreren in de app, zal dit voor meer inkomsten voor het bedrijf gaan zorgen. Wij zijn benieuwd of deze beeldherkenningsfunctie er echt gaat komen! We houden jullie op de hoogte.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Snapchat

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snap is in de Verenigde Staten aangeklaagd omdat het een misleidend beeld over sextortion zou schetsen.

Social Media03.10.2024

Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Snapchat heeft tijdens zijn jaarlijkse Partner Summit meer verteld over de plannen van het social medium. Snapchat wordt door meer dan 850 miljoen mensen gebruikt.

Social Media17.09.2024

Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Een familie van een gepeste jongen klaagt een in Snapchat beschikbare app aan omdat het pestkoppen niet zou tegenhouden.

Social Media27.08.2024

Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent.

Social Media12.08.2024

Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland

Wist je dat zo'n 3,75 miljoen Nederlanders dagelijks een AR-lens gebruiken? Dit zijn de populaire lenzen van dit moment.

Social Media07.08.2024

Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland