Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Snapchat heeft vandaag bekendgemaakt dat de dienst inmiddels 3 miljoen betalende abonnees heeft. Het abonnement Snapchat Plus (à 4 euro per maand) bestaat nu sinds juni 2022 (in Nederland is het er sinds augustus). Daarnaast kwam het sociale medium met meer weetjes, zoals dat het inmiddels op een maandelijks actieve bezoekerscijfer zit van 750 miljoen.
After Dark
Zo zouden mensen regelmatig bellen via Snapchat, omdat ze het leuk vinden om hun Bitmoji te gebruiken -naast natuurlijk de beroemde augmented reality-lenzen-. Volgens de streamingdienst is dat 100 miljoen minuten per dag. Je kunt bijvoorbeeld met elkaar in hetzelfde venster zitten, waarbij elk een vis is of je samen in een auto zit. Nieuw is dat je er straks ook puzzels kunt doen samen en spellen kunt spelen, om het nog meer entertaining te maken.
Stories wordt voorzien van nieuwe formats. Het gaat om After Dark en Flashbacks. In het geval van After Dark kun je met je vrienden hangen in een Story, waarbij je ‘s ochtends dan pas leert wat iedereen heeft gedaan in het verhaal. Daarnaast is er Flashbacks, waarbij je herinneringen krijgt (een beetje zoals Facebook en Google Foto’s dat ook doen).
Locatie delen op Snapchat
Daarnaast wordt locatie delen ook interessanter. In 2022 werd het mogelijk om tijdelijk je locatie te delen, maar je kunt hem nu ook voorgoed aanzetten. In principe is deze functie altijd uit, maar als je vrienden met iemand bent (en die vriendschap ook door beiden is bevestigd) dan kun je zelf kiezen welke vrienden het kunnen zien. Snapchat wordt sowieso wat meer openbaar, zo lijkt: als je boven de 18 bent, dan kun je je eigen openbare verhaal op Snapchat zetten. Je krijgt dus de keuze tussen een Story voor je vrienden of voor de hele wereld om te zien.
De basemap van Snapchat wordt vernieuwd, want Snapchatters kunnen nu voor het eerst aan de slag met een 3D-map, waarop je bijvoorbeeld het vrijheidsbeeld of de pier van Santa Monica in 3D ziet. Bovendien is er een nieuwe manier om restaurants te ontdekken, want daar staat dan bij ‘popular last night’, als er veel werd gesnapt vanuit die restaurants. Volgens Snapchat is het hierdoor 18 procent waarschijnlijker dat iemand het restaurant dan ook gaat bezoeken. Geen slechte score.
Bitmoji
Snapchat is onder andere populair omdat je er je eigen Bitmoji-personage op kan maken, dat helpt om emoties uit te drukken. Binnenkort komt er Marvel-kleding naar Bitmoji. Leuk voor comicgeeks, want 74 procent van de Snapchatters laat hun Bitmoji dezelfde merken dragen als ze in het echte leven doen. Er zijn momenteel 1,7 miljard Bitmoji, terwijl dat een jaar geleden nog 1 miljard was.
Goed nieuws voor vlijtige creators, want Spotlight, de plek waar Snapchat talentvolle Snapchatters en nieuwe trends naar voren schuift, heeft maandelijks 350 miljoen gebruikers. Daarnaast heeft het het 523-project, waarmee het creatieven helpt om geld te verdienen. Zo heeft het een groep van 25 zwarte mensen geholpen om hun Snap-succes te vergroten. Daarnaast is er nog het Snap Sounds Creator Fund, waarmee het meer dan 100 onafhankelijke artiesten sponsort. Je wordt overigens niet zomaar gesponsord door Snap, je moet als influencer 50.000 volgers hebben, 25 miljoen Snap-views per maand hebben en tenminste 10 Stories delen per maand.
Augmented Reality
We schreven laatst al dat Microsoft Teams gebruik gaat maken van Snapchat-lenzen, maar Samsung Galaxy is al een tijdje van Snap AR voorzien. De Samsung Galaxy-lens is al meer dan 4,5 miljard keer gebruikt. Tot slot zijn er twee innovaties die naar Snapchat komen, namelijk meer augmented reality bij concerten: zo geeft Kygo in de zomer van 2023 een concert waarin er via AR allerlei objecten in de zaal worden geprojecteerd. Daarnaast is er de Live Garment Transfer die weer alles te maken heeft met kleding. Je maakt een foto van de kleding die je aan hebt en de AI maakt er dan een augmented reality-lens van. Sowieso blijft augmented reality een speerpunt van het social medium: 2 op de 3 Snapchatters zijn er dagelijks mee bezig.
En de ChatGPT-collega van Snap, MyAI, die kan rekenen op meer dan 2 miljoen chats per dag (!). In ieder geval wordt er volop aan de weg getimmerd door Snapchat en vooral op het gebied van AR lijkt het er stevig de pas in te houden, mede met het recent aangekondigde ray-tracing bijvoorbeeld, maar ook met het gemak waarmee mensen hun eigen lenzen kunnen maken met de Snapchat Lens Studio.
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024
Deze Snapchat-lenzen zijn populair in Nederland
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024