Nu dat we een weekend hebben kunnen bijkomen van het nieuws dat het bedrijf Snapchat tegenwoordig Snap heet en ze ook nog eens een fotobril op de markt gaan gooien is het nu tijd om te kijken wat dat betekent. Behalve het einde van privacy op feestjes, natuurlijk.
Laten we beginnen met de naam. Het is een logische stap om het moederbedrijf niet langer Snapchat te noemen, want nu ze meer maken dan alleen de Snapchat-app (die zo blijft heten) wordt het al snel verwarrend als je iets wilt weten over het bedrijf als dat hetzelfde heet als één van de dingen die ze maken, maar niet alles. Snap dus voor de zakelijke types, en Snapchat voor de app. Duidelijk verhaal.
De fotobril genaamd Spectacles dan. Als je het puur vanuit een technisch perspectief bekijkt zijn het kekke brilletjes, die in hun vrolijke uiterlijk toch even een camera, opslag en een WiFi-zender weten te proppen. Ze zullen maar 130 dollar gaan kosten in de eerste (natuurlijk zeer gelimiteerde) oplage en dus is het daarmee prima bereikbaar voor jongeren, de doelgroep van Snapchat. Met een simpele druk op de knop kun je een 10-seconden lange Snap maken die automatisch naar je Spapchat Memories wordt gestuurd, dus dat gaat als een trein.
Het grote probleem is natuurlijk het spook dat Google Glass heet, de beduidend minder sexy maar vergelijkbare bril van Google die de term ‘Glasshole’ heeft doen ontstaan, doordat mensen te pas en te onpas opnames aan het maken waren. Wat we toen geleerd hebben is dat zelfs de dreiging van een opname al genoeg was om mensen ontzettend te irriteren en dus is het project een stille dood gestorven. Gaan de jongeren van nu dat probleem ook hebben? De kans is beduidend kleiner, al zal het eventuele succes van de Spectacles de generatiekloof wel nog een stukje verder kunnen verbreden.
Snap Inc. laat de Spectacles alleen samenwerken met Snapchat, wat op zich begrijpelijk is. De kans is groot dat de brillen binnen no time gehackt zullen zijn zodat je ze ook met andere apps kunt gebruiken, waarna zich een nieuw mijnenveld zal aandoen. Wat als je de opnames direct kunt opslaan? Hoe kan hiermee gefraudeerd worden? Hoe lang duurt het voordat je in bepaalde plekken of situaties gedwongen wordt om ze af te doen? Allemaal vragen waar we snel genoeg antwoord op zullen krijgen, want zo snel mensen gaan doorhebben dat zij of anderen een structurele camera bij zich hebben is het meteen een ding.
Ja, dat is de grote vraag: wanneer komen deze dingen op de markt. Snap Inc. zegt niets meer dan ‘binnenkort’ en zegt daarbij ook nog eens dat het een gefaseerde en rustige uitrol zal zijn. Als de brillen blijken te werken betekent dat maar één ding: massale hype en allerlei gekkies die veel te veel geld over hebben om dat ding te krijgen voordat de grote massa het heeft. We hebben er met zijn allen allemaal last van, die vatbaarheid voor hype, maar bij de doelgroep is het nog een tandje erger. Het zal ons benieuwen hoe veel uur het duurt voordat het eerste paar van iemand’s gezicht wordt gegrist, om maar een voorbeeld te noemen. Het wordt in elk geval een interessante lancering, maar wel eentje met een onuitwisbare indruk.
[Afbeeldingen © Snap Inc.]