Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Sociale netwerken zijn nog steeds ongekend populair. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok… ze hebben allemaal gebruikersaantallen die in de honderden miljoenen en zelfs miljarden lopen. Toch is winst maken voor sommige sociale netwerken nog altijd een flinke uitdaging. Neem Snapchat, een paar jaar geleden dé hype van het moment met in no-time een paar honderd miljoen gebruikers. Deze week publiceerde Snap haar meest recente kwartaalcijfers (pdf-link). Die waren niet onverdeeld positief.
Groei vlakt af, verlies verdriedubbeld
Hoewel Snap misschien niet meer de social media hype van dit moment is, groeit het aantal gebruikers nog wel. Niet meer met de aantallen van enkele jaren geleden, maar toch. Tussen het tweede kwartaal van 2021 en dit jaar kwamen er in totaal zo’n 15 miljoen nieuwe gebruikers bij. Die teller staat nu op 347 miljoen.
Ook de omzet steeg licht, van 982 miljoen dollar een jaar geleden naar 1,11 miljard dollar in het tweede kwartaal van dit jaar. Helaas was dat niet voldoende om ook winst te maken. In het tweede kwartaal van dit jaar werd een verlies geboekt van 422 miljoen dollar. Bijna een verdriedubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Volgens Snap is dat met name te ‘danken’ aan tegenvallende advertentie-inkomsten door de verslechterde economische situatie.
Dat is ook de reden dat Snap niet verwacht dat de cijfers snel beter zullen worden. Het sociale netwerk zet wel nog steeds vol in op AR en de groei van de community, maar is ook van plan om een aantal zaken drastisch te veranderen. Kostenbesparing, minder (nieuw) personeel en het bijstellen van de (financiële) doelstellingen.
Snapchat Plus een lichtpuntje
Toch was er ook een lichtpuntje. Het aantal abonnees voor de nieuwe Snapchat Plus dienst gaat de goede kant op en dat zorgde ervoor dat het aantal in-app aankopen in de eerste drie weken na de lancering van het abonnement met een factor 136 steeg. Ok, 6 miljoen dollar is nog steeds maar een schijntje in verhouding tot de totale omzet, maar het is hoe dan ook een lichtpuntje voor Snap.
Verder lezen over Snapchat
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media03.10.2024
Snapchat zou geld belangrijker vinden dan afpersing van tieners
Social Media17.09.2024
Snapchat test een versimpelde versie van de app en introduceert nieuwe AR-bril
Social Media27.08.2024
Familie klaagt app aan voor niet optreden tegen pestkoppen
Social Media12.08.2024
Instagram maakt digitale landkaart waarop volgens zien waar je bent
Social Media07.08.2024