Social Media13.10.2016

Rich Kids: dit sociale netwerk kost je 1.000 dollar per maand


Exclusiviteit. Het is de honing die tegenwoordig om de mond van consumenten gesmeerd wordt om ze tot consumeren te krijgen. Want als er één ding voorspelbaar is aan de mens, dan is het wel zijn of haar drang om te laten zien wat zij wel hebben dat anderen niet hebben. Op die basis is Rich Kids ontstaan: het is een sociaal netwerk, maar dan zonder het sociale aspect. Iedereen kan lid worden, maar om iets te kunnen plaatsen moet je het abonnementsgeld van 1.000 dollar per maand ophoesten. Ja, dat lees je goed: 12.000 dollar per jaar om te laten zien wat je allemaal kunt betalen.

`Most exclusive social network`
`Most exclusive social network`

Kijken, kijken, niet abonneren

De reden dat Rich Kids zou bestaan is dat de democratisering van aandacht op Snapchat, Instagram en alle andere social media er voor zorgt dat de rijken net zo hard hun best moeten doen om aandacht te krijgen dan de ‘paupers’ van deze wereld. Dat wil Rich Kids veranderen door het simpelweg voor de gewone mens onmogelijk te maken om het lidmaatschap op te hoesten. Je bent dus als plebs gedwongen om alleen te kijken naar de wat de rijken delen, zodat de sneeuwvlokjes hun ouders’ geld maximaal tentoon kunnen spreiden.

Een gedeelte van het abonnementsgeld wordt aan het goede doel gegeven, zo zegt de website, nog een aspect waardoor de nouveau riche zich goed kan voelen over het uitgeven van zoveel geld aan zoiets banaals.

Onsympathiek

Het hele idee achter Rich Kids is ridicuul, aangezien de drijvende factor van social media is dat iedereen zijn of haar mening of ervaring kan delen. Zonder dat aspect is het niks meer dan een poppenkast waar mensen met geld dat zouden kunnen inwrijven bij de mensen die dat niet hebben. Wat voor soort masochist zou het wel en wee volgen van mensen die te veel geld en (doorgaans) te weinig verstand hebben? Het bestaan van zenders als E Entertainment doen vermoeden dat ze toch bestaan, maar het mag duidelijk zijn dat als je dit als rijke (jongere) gaat doen, je meteen duidelijk maakt hoe makkelijk je van je geld te scheiden bent.

Als sociaal netwerk zal dit geen lang leven beschoren zijn en als de app (met als icoontje een diamant, natuurlijk) niet echt bestond en werkte en aandachtstrekkers als Julia Stakhiva erop zou hebben, zouden we zweren dat dit een hoax is. Maar dat is het, helaas, niet.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Social Network

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?