Pinterest heeft een goed laatste kwartaal van 2020 achter de rug. Net als andere online platforms, plukte Pinterest de vruchten van een toename van e-commerce-advertenties tijdens de feestdagen. Het social mediaplatform waar het draait om foto’s heeft in het vierde kwartaal wereldwijd 459 miljoen maandelijkse actieve gebruikers tegen 442 miljoen in het derde kwartaal.
De omzet groeide in het vierde kwartaal met zo’n 76% ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal gaat het om een omzet in het vierde kwartaal van zo’n 590 miljoen euro. Eerder deze maand kwam het bedrijf al met een voorspelling van de trends voor 2021.
En vorige zomer kwam Pinterest met een nieuwe optie: producten vinden op basis van je foto’s. Kopen wat je ziet dus eigenlijk. De nieuwe optie heet ook wel: ‘See it, Snap it, Buy it’. En juist dat is volgens het bedrijf de oorzaak van de omzetgroei.
De omzetgroei werd voornamelijk gedreven door de feestdagen en productverbeteringen in advertenties. Het bedrijf zag een verzesvoudiging van het aantal bedrijven dat de indeling van winkeladvertenties gebruikte in het vierde kwartaal.
“We verwelkomden in 2020 meer dan 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers op Pinterest, meer dan enig ander jaar in onze geschiedenis”, zei CEO en mede-oprichter Ben Silbermann in een verklaring.
Pinterest is een sociale netwerk site in de vorm van een prikbord. Gebruikers kunnen afbeeldingen die zij over het internet vinden op hun eigen bord ‘Pinnen’. Daarnaast kunnen andere gebruikers een ‘Repin’ doen waarmee artikelen van anderen op een eigen pinboard geplaatst kunnen worden. Pinterest is een van de snelstgroeiende social media sites en vooral onder vrouwen populair. In dit kader is al het nieuws en de ontwikkelingen rondom Pinterest opgenomen.