De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Pinterest groeit en dat is aanleiding voor het techbedrijf om naar de beurs te gaan. Waarschijnlijk zal de beursgang al in april plaatsvinden. Het platform heeft zo’n 250 miljoen maandelijks actieve gebruikers en dat aantal neemt nog steeds toe. In Nederland heeft Pinterest ongeveer 3,5 miljoen geregistreerde gebruikers. Steeds meer bedrijven weten inmiddels ook hun weg naar het platform te vinden.
Flinke stijging omzet en gebruikers
Het gaat goed met de omzet van Pinterest, het laatste kwartaal van 2018 steeg deze van 173 miljoen naar 273 miljoen dollar. Over heel 2018 steeg de omzet met bijna 300 miljoen dollar. En ook het aantal gebruikers neemt nog steeds toe. Op het platform maken gebruikers prikborden aan, waar zij hun favoriete afbeeldingen op kunnen bewaren.
Het grote voordeel van Pinterest is dat er voor iedere doelgroep relevante informatie op te vinden is. Veel gebruikers doen er inspiratie op voor hun volgende aankoop. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe bank? Op Pinterest is het aanbod groot en ook bedrijven weten hun weg naar het platform steeds beter te vinden. Logisch ook, want het is natuurlijk een uitgelezen kans om ervoor te zorgen dat de consument uiteindelijk die bank bij jou koopt.
Pinterest Advertising
Pinterest Advertising is inmiddels beperkt beschikbaar voor de Nederlandse markt. Alleen bedrijven die al eerder internationale advertentiecampagnes op Pinterest deden, komen in aanmerking om hier ook in ons land mee te beginnen. Begin februari startte kledingmerk Scotch & Soda als een van de eerste Nederlandse ondernemingen met een advertentie programma op Pinterest. De sfeerbeelden die het merk gebruikt om hun verschillende kledinglijnen te presenteren, lenen zich goed voor het gebruik van Pinterest.
Vrouwen tussen de 20 en 39 jaar
Uit onderzoek van Newcom is gebleken dat Pinterest het meest wordt gebruikt door vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Dat is natuurlijk ook goed voor adverteerders om rekening mee te houden. In Nederland wordt Pinterest door meer dan 700.000 mensen dagelijks gebruikt. Door te adverteren op het platform is het mogelijk om extra onder de aandacht te komen bij de doelgroep die je als bedrijf of merk voor ogen hebt. Je laat de consument op een visuele manier zien wat je verkoopt of doet. Het Allerhande Magazine van Albert Heijn maakt ook veel gebruik van het platform. Zij delen foto’s van hun recepten en linken hier ook meteen naartoe. Ideaal om te bezoeken als je nog niet weet wat je vanavond op tafel gaat zetten.