Sommige mensen gebruiken ze op Facebook, sommige mensen denken dat het niet bij Facebook hoort: hashtags. Het is in ieder geval nu duidelijk dat een veelheid aan hashtags niet wordt gewaardeerd. Meta gaat mensen het leven zuur maken die het algoritme proberen te bespelen met een stortvloed aan hashtags.
Meta doet het niet omdat het een hekel heeft aan hashtags, maar wel omdat het vaak spamposts zijn die vol hashtags staan, of juist heel lange lappen tekst hebben. Facebook schrijft: “Sommige accounts posten content met lange, afleidende bijschriften, vaak met een buitensporige hoeveelheid hashtags. Andere accounts plaatsen bijschriften die niets met de inhoud te maken hebben – denk aan een foto van een schattige hond met een bijschrift over vliegtuigfeiten. Content van dit soort accounts wordt alleen nog aan volgers getoond en komen niet in aanmerking om geld te verdienen.”
Meta zegt dat die spamnetwerken honderden accounts maken die dezelfde rotzooi verspreiden: rotzooi die de feed van mensen verstopt. Dat heeft natuurlijk invloed: een social medium is toch een stuk minder leuk als de posts van je vrienden worden ondergesneeuwd door onzin. Nu heeft Meta daarvoor gelukkig die ouderwetse vriendenfeed laten terugkeren, maar in het algemeen is het aantal spamposts op Facebook nog altijd groot zonder dat mensen iets aan de inhoud ervan hebben.
Het is niet dat Meta nu alle posts met hashtags als spam zal aanmerken, maar hashtags met termen als #likeforlike #boost en #viralcontent worden zeker gezien als een red flag: dat kan geen goede content zijn. Maak je als gebruiker continu maar accounts aan, dan kun je ook rekenen op problemen: je kunt er dan geen geld mee verdienen. En, en dit is misschien nog wel het allerbeste nieuws: Meta zorgt dat reacties die nep lijken te zijn ook minder duidelijk zichtbaar zijn en er wordt een optie getest waarbij je als gebruiker bij Facebook kunt aangeven dat je een reactie waardeloos vindt. Ook worden reacties van iemand die duidelijk iemand anders nadoet verborgen.
Het zijn opmerkelijke veranderingen op Facebook, dat de laatste tijd enorm impopulair is geworden door de mededeling dat factcheckers de laan uit werden gestuurd. Meta leek ineens wel heel erg naar de pijpen van Trump te dansen, maar door deze stappen lijkt het toch weer meer op zoek te gaan naar de kern en Facebook weer wat leuker te willen maken. Als het inderdaad vooral maar echt bij leuk blijft, niet ‘great again’. We hebben immers gezien wat dat met X heeft gedaan, waar de ene post met een man die wordt neergeschoten wordt opgevolgd door pornografische content. Facebook lijkt juist wat meer naar dat vriendschappelijke begin terug te gaan en dat juichen we zeker toe. #welike
WhatsApp geeft je de mogelijkheid om uit te schakelen dat de mensen waarmee je chat jullie gesprek kunnen downloaden.
Meta rolt nu een nieuwe manier uit om te controleren wat nu de werkelijke leeftijd van een gebruiker is. Het zal niemand...
Het vinkje op Bluesky is gratis, maar je moet dus wel zijn wie je zegt dat je bent. Het is vooral bedoeld voor bedrijven...