Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Het grootste sportevenement van het jaar is vandaag begonnen! Uiteraard is er al weken veel te doen over onder andere de kosten, veiligheid en doping. Zo bleek bijvoorbeeld dat vrijwel alles in Rio de Janeiro veel duurder is uitgevallen dan gebudgetteerd. Ook zou het Olympische dorp nog niet gereed zijn en zijn er serieuze gas-, water- en elektriciteitsproblemen.
Commercieel is een evenement als de Olympische Spelen natuurlijk uitermate interessant. Kijk maar eens naar het Holland Heineken House dat alweer voor de dertiende keer wordt opzet en van 4 tot en met 21 augustus in Rio is geopend. Komende weken zullen naar verwachting de marketing afdelingen en social media teams helemaal los gaan met inhakers en leuke posts rondom de Olympische Spelen. Enige oplettendheid is echter wel aan te raden!
Wanneer je geen officiële sponsor bent van de Olympische Spelen mag je in de Verenigde Staten op social media als bedrijf geen officiële hashtags zoals #Rio2016 gebruiken. Hiermee kun je namelijk inbreuk maken op de merkrechten. Ook mag je als bedrijf niets van het officiële Olympic-account delen of retweeten. Dit geldt voor zover bekend alleen in de Verenigde Staten. Echter voor corporates die geen sponsor zijn van de Olympische Spelen is het wel even opletten geblazen als je het mij vraagt.
Het USOC zegt het merk recht op woorden als ‘Olympic’ en ‘Go for the gold’ in handen te hebben. Als je deze woorden dus als niet-sponsorend bedrijf gebruikt zou inbreuk maken op deze rechten. Uiteraard kun je als social media team natuurlijk wel onze Nederlandse atleten noemen en aanmoedigen. Let alleen wel op dat je niet de officiële Olympische Spelen noemt in je post.
Ook heeft het Internationale Olympische Commite de media gewaarschuwd dat het maken van GIF’jes van beelden van de Olympische Spelen niet is toegestaan. Ook het maken van korte video’s tijdens de wedstrijden zijn niet toegestaan.
Anyway, we gaan er een fantastisch sportief evenement van maken. Toch? De verwachtingen zijn hoog gespannen en er zijn zelfs voorspellingen dat we als Nederland 28 medailles gaan halen, waarvan 6 gouden.
[Afbeelding © J BOY – Fotolia]
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Olympische Spelen
Cybercrime29.07.2024
Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig
Technology26.07.2024
Zo wordt gecheckt of Olympische wielrenners geen motortjes gebruiken
Events24.07.2024
Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones
Nieuws18.07.2024
Deze 6 Nederlandse atleten wil je niet missen tijdens de Olympische Spelen in Parijs
Entertainment03.07.2024
HBO Max pakt uit met de Olympische Spelen in Parijs 2024
Technology27.06.2024
Waarom de Olympische sporters van Japan speciale outfits dragen
Automotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afEntertainment26.07.2023