Social Media05.03.2020

Ook ​Twitter neemt maatregelen voor juiste voorlichting over Covid-19


Twitter gaat proactief maatregelen nemen om gebruikers te helpen bij het vinden van correcte gezondheidsinformatie over Covid-19, bekend natuurlijk als het coronavirus. Deze maatregelen moeten ook het openbare gesprek over dit thema gezond houden. Om ervoor te zorgen dat mensen de juiste informatie krijgen van de juiste bron, intensiveert Twitter de interne en externe inspanningen om partnerschappen op te bouwen en hulpfondsen in te zamelen. Daarnaast wordt de Covid-19 zoekprompt, inmiddels in meer dan 50 landen waaronder Nederland actief, eind deze week verder uitgerold in diverse landen.

Covid-19 zoekprompt

De integratie van de Covid-19 zoekprompt wordt wereldwijd uitgebreid met als doel zoveel mogelijk gebruikers geloofwaardige, gezaghebbende content te tonen bovenaan hun zoekresultaten. De prompt werd zes dagen voor de officiële benaming in januari geïntroduceerd en wordt continu bijgesteld om te garanderen dat trefwoorden – waaronder veelvoorkomende spelfouten – de zoekprompt activeren.

In elk land waar dit initiatief is gelanceerd, werkt Twitter rechtstreeks samen met het nationale volksgezondheid agentschap of de Wereldgezondheidsorganisatie (@WHO). De proactieve zoekprompt met officiële lokale partnerschappen is inmiddels geïntroduceerd in bijna 50 landen over de hele wereld.

Het publieke gesprek beschermen

De kracht van een open dienst tijdens een noodsituatie op het gebied van volksgezondheid is duidelijk. De snelheid en het grenzeloze karakter van Twitter biedt gebruikers een buitengewone kans om mee te praten en biedt hen toegang tot de meest recente informatie uit deskundige bronnen over de hele wereld.

Het wereldwijde Trust & Safety-team zet het zero-tolerance beleid met betrekking tot platformmanipulatie en alle andere pogingen om misbruik te maken van Twitter op dit kritieke moment voort. Tot op heden zijn er geen significante gecoördineerde platform manipulatie-inspanningen rond het virus te zien. Twitter blijft waakzaam en heeft aanzienlijk geïnvesteerd in de capaciteit om er proactief voor te zorgen dat trends, zoekopdrachten en andere gemeenschappelijke gebieden van de dienst worden beschermd tegen de opzettelijke verspreiding van onwaarheden. Daarnaast is de constructieve en open uitwisseling van informatie van overheden en academici waardevol om dit proces verder te optimaliseren.

#AdsForGood

Op basis van het Twitterbeleid voor ongepaste inhoud wordt elke poging van adverteerders om de Covid-19-uitbraak opportunistisch te gebruiken om ongepaste advertenties te targeten stopgezet. Overheidsinstellingen die informatie over de volksgezondheid willen verspreiden, zullen toestemming krijgen om advertenties op Covid-19 te promoten. Daarnaast worden Ads for Good-credits gegeven aan non-profitorganisaties. Hiermee kunnen ze campagnes opzetten om feiten te controleren en een zo breed mogelijk publiek te voorzien van betrouwbare gezondheidsinformatie.

Een voorbeeld is de ondersteuning van het de Spaanse organisatie @maldita_es en @malditobulo, die zich richt op het beperken van de impact van desinformatie op het publieke discours door middel van fact-checking en data-logistieke technieken. In Azië werkt Twitter samen met het Taiwan Fact Checking Center (@taiwantfc), dat Twitter gebruikt om IFCN fact-checkers over de hele wereld met elkaar in contact te brengen via #CoronavirusFacts. Zij werken in real-time om geloofwaardige informatie te vinden en geruchten in het Chinees te ontkrachten.

Wat kan jij doen?

Op zoek naar advies over hoe je Twitter het beste kunt gebruiken tijdens dit soort situaties? Volg @WHO en het lokale ministerie van Volksgezondheid – zoek de gezaghebbende gezondheidsinformatie op en negeer ruis. Rapporteer iets verdachts of misbruik onmiddellijk aan Twitter. Het belangrijkste is eerst nadenken voorafgaand aan tweeten. Via Twitter Moments hebben we langere content samengesteld die helpt het volledige verhaal te vertellen over wat er wereldwijd rond Covid-19 gebeurt.

[Fotocredits © Feydzhet Shabanov – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien