Op Facebook kun je het regelen, dat je toestemming moet geven voor een bericht waarin iemand je heeft getagd op je tijdlijn komt. Dat is met Twitter wat moeilijker. Voor je het weet word je in een verhitte discussie betrokken waarvan je totaal geen deel wil uitmaken. Ongewenst getagd dus. Twitter steekt er een stokje voor.
Het vervelende aan ongewenst getagd worden, is dat je telefoon soms volledig ontploft van zoveel reacties, want vaak gebeurt dit in een soort gigantische groepsdiscussies waarbij je vaak al snel compleet de draad kwijt bent. Als je al je best doet om het te gaan lezen, want dit vervelende taggen wordt ook vaak gedaan door mensen die niet per se het beste met je voor hebben.
De ‘unmention’-optie maakt het mogelijk om jezelf ondanks een tag uit een conversatie te verwijderen. Dat kan door het menu te gebruiken dat je in de webversie van Twitter tegenkomt onder de drie puntjes rechtsboven een Tweet. Je kunt dan kiezen voor ‘Leave this conversation” (dit gesprek verlaten) en dan toont Twitter een pop-up met de melding wat er precies gebeurt als je het gesprek inderdaad verlaat. Je wordt ongetagd, je ziet geen toekomstige referenties naar jezelf in dat gesprek en het stopt de meldingen, wat wel het meest prettig is.
Op dit moment is de optie alleen beschikbaar voor een handjevol gebruikers en alleen in de webversie, maar waarschijnlijk komt deze mogelijkheid uiteindelijk ook naar de rest van de Twitteraars. Het lijkt in ieder geval geen optie te zijn alleen voor Twitter Blue-abonnees: een grote plus, want daar moet je ten eerste voor betalen en ten tweede is het nog niet in Nederland beschikbaar. Bovendien zou dat ook wat gemeen zijn, aangezien dit een nieuwe optie is die helpt online pesten tegen te gaan. Zoals Twitter het zelf omschrijft: “Het helpt je je rust te bewaren.”
Er komen nog meer nieuwe mogelijkheden naar Twitter. Zo worden de omschrijvingen van afbeeldingen verbeterd, wat vooral voor mensen die een fysieke uitdaging hebben enorm kan helpen. Als je een spraakhulp gebruikt om iets te kunnen lezen, dan is het handig dat die opleest hoe een foto heet, want dat is aanzienlijk duidelijker.
Je kunt daar ook zelf bij helpen, door een goede omschrijving van een afbeelding toe te voegen. Je kunt als lezer in het vervolg dan op de afbeelding klikken en dan kun je een uitgebreidere omschrijving (van tot 1.000 woorden) lezen, uiteraard afhankelijk van hoeveel tekst de Twitteraar heeft meegegeven.
Een zeer welkome aanpassing, maar niet eens de meest populaire nieuwe mogelijkheid van Twitter. Dat is namelijk de komst van de edit-knop, dat eerder deze week heugelijk nieuws was van het social medium. Hoewel er ook nadelen aan kleven.