Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Alle social media hebben te maken met bots: nepaccounts die opgezet zijn voor een specifiek doel. Iedereen doet zijn best om die accounts te verwijderen en zoals Twitter laatst heeft laten zien kan dat best oplopen. Instagram heeft misschien ook behoefte aan wat opruiming, zo blijkt uit onderzoek dat voor The Information is gedaan. Zo’n tien procent van de gebruikers blijkt namelijk een bot te zijn, wat neerkomt op ongeveer 95 miljoen accounts. In 2015 zat dat cijfer nog lager.
Dat is precies de verkeerde ontwikkeling dus, zeker in deze tijden van nepnieuws en ieders beloften om daar wat aan te doen. Wellicht dat moederbedrijf Facebook iets te druk is met het eigen nepnieuws om goed naar Instagram te kijken, of dat ze het nog niet zo’n probleem vinden. De tijd dat Insta alleen gebruikt werd voor mooie plaatjes ligt toch echt al een tijdje achter ons, dus het zou wel slim zijn om daar iets aan te doen. Facebook zelf lijkt echter hele andere cijfers te hebben dan die uit het onderzoek.
Hoe vind je een bot op Intagram?
De methode die de onderzoekers van Ghost Data gebruikt hebben is echter niet slecht: ze hebben zelf 20.000 bots aangeschaft en analyseerden daarna het gedrag daarvan. Vervolgens werd er op Instagram gezocht naar accounts die dezelfde trekjes vertonen en zo zijn ze op hun cijfer uitgekomen. Het kan niet zo zijn dat Facebook zelf geen algoritmes heeft die vergelijkbare acties kunnen vinden. Dat zou kunnen betekenen dat er veel mensen zijn die ‘botgedrag’ vertonen op Instagram maar wel echt bestaan, of dat Facebook het probleem graag zo klein mogelijk wil maken voor de buitenwereld.
Hoe dan ook, het platform dealt dus met precies dezelfde problemen als alle andere social media platforms. Nepaccounts zijn moeilijk tegen te houden en zo lang er geld betaald wordt voor campagnes die door mensen met veel volgers worden gepromoot zal er altijd een reden zijn om nepvolgers (of ze nou zelf neppe content produceren of niet) te creëren door partijen. Instagram heeft het in dat opzicht nog wat lastiger dan de rest, aangezien zo veel van de content als plaatjes en video wordt aangeboden. Die zijn lastiger te checken dan simpele tekst en gaan ook nog eens sneller rond. De kans dat Instagram dat opgelost krijgt op de korte termijn is dus klein.
[Afbeeldingen © foxyburrow – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Instagram
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024